България е на 35-о място сред 61 страни в класацията на консултантската компания CBRE за най-желаните международни дестинации от глобалните вериги за търговия на дребно през 2017 г., като се изкачва с една позиция спрямо 2016 г.
Миналата година 28,7% от глобалните вериги за търговия на дребно са присъствали в страната ни, като процентът остава непроменен спрямо 2016 г. България дели 35-то място с Украйна, но изостава от Румъния, Гърция и Унгария, които са съответно на 32-о, 33-о и 34-о място.
София дели 118-о място с Кайро в класацията на най-желаните градове за присъствие на чуждестранните вериги за търговия на дребно. CBRE е изследвала 119 града. 20,7% от глобалните марки са присъствали на пазара в столицата през 2017 г., като делът им също остава непроменен спрямо 2016 г. Въпреки това София губи едно място и остава зад Букурещ, където присъстват 31% от глобалните марки за търговия на дребно и това отрежда на града 60-о място в класацията. Преди столицата са също Атина (28,3% и 69-о място) и Будапеща (28% и 71-о място).
Пловдив също попада в класацията на CBRЕ, като заема 190-о място с 5% от чуждестранните марки, които имат присъствие там. Градът запазва позицията си спрямо 2016 г.
Дубай измества Лондон като най-важната международна шопинг дестинация в света с 62% от глобалните вериги за търговия на дребно, които са присъствали в емирството миналата година. В идните три години на пазара в Дубай ще се появят още над 1,5 млн. кв. м нови търговски площи, с което съществуващият запас ще нарасне с около 50%, прогнозира CBRE..
След Дубай в топ десет попадат Шанхай, Лондон, Абу Даби, Париж, Хонконг, Сингапур, Ню Йорк, Доха и Москва. За трета поредна година Хонконг остава най-популярният пазар за дебют на чуждестранни вериги за търговия на дребно, като миналата година е приел 86 нови марки. Топ пет допълват Дубай с 59 дебюта, Тайпе с 52, Лондон с 49 и Токио с 46.
Въпреки влошаването на доверието на потребителите пазарът за търговия на дребно в Абу Даби все още привлича множество нови международни вериги и оглавява класацията на най-желаните дестинации при страните. В десетката попадат още Китай, САЩ, Великобритания, Германия, Хонконг, Франция, Сингапур, Катар и Русия.
Американските марки остават най-активни в света от гледна точка на експанзия на чуждестранни пазари, като 19% от веригите за търговия на дребно са навлезли на нов международен пазар миналата година. По-нататък в класацията следват веригите от Италия с 10%, Франция с 10%, Япония с 9% и Великобритания с 8%.
Веригите ресторанти и кафенета са били най-привлекателните категории за международно разширяване с дял от 25% от новооткритите заведения на търговците на дребно в нови страни миналата година.
Ресторантите и кафенетата са съставлявали една четвърт от новите играчи в търговията на дребно в Тайпе, Токио, Пном Пен, Абу Даби и Дубай.
„Ресторантите, наред с модата, винаги са били сред най-привлекателните за износ търговски концепции. Това важи още повече сега, когато собствениците на търговски центрове в света активно използват храните и напитките за създаване на приятни преживявания за клиентите. Тази промяна на търговските центрове се случва в голяма част от Азия и Европа, както и в Северна и Южна Америка“, казва Антъни Буоно, глобален президент на отдел „Търговия на дребно“ в CBRE.
Като цяло трансграничната експанзия на търговците на дребно на нови пазари е намаляла с 2,9% миналата година спрямо нивата от 2016 г. Спадът отразява по-широката тенденция търговците на дребно да вземат решения за откриване на заведения, които се вписват най-добре в комбинираната им мрежа от физически магазини и онлайн операции.