fallback

Япония "назначава" роботи за помощници в изграждането на небостъргачи

Строителните площадки са голямо предизвикателство за машините заради непредсказуемата среда

12:27 | 25.04.18 г.

Снимка: Архив Ройтерс

За издигането на 30-етажна офис кула са необходими около половин милион човекодни. Тази цифра не се промени много през годините, защото строителните площадки до голяма степен останаха неподатливи на напредъка в автоматизацията. Това се превръща в проблем за строителните компании в Япония, пише Bloomberg.

Строителната индустрия, която пое бремето от продължителния недостиг на работна сила в Япония, очаква положението да се влоши, тъй като най-малко един милион души са на път да напуснат или да се пенсионират в идните десет години.

Създадената преди повече от 200 години японска строителна корпорация Shimizu се стреми да смекчи удара, като пусна роботи, които могат да заваряват греди, да носят материали и да инсталират таванни панели.

Роботите са навсякъде в промишленото производство, като над два милиона работят в заводи в цял свят. При сглобяването на автомобили в заводите например се пада по един робот на всеки петима работници, сочат данни на Международната федерация по роботика. Строителните площадки са по-голямо предизвикателство заради непредсказуемата им среда и присъствието на хора. Усилията за автоматизация бяха ограничени до периферията като използването на дронове за проследяване на строителните материали.

„Най-голямата разлика е, че роботите в заводите са направени с очакването да останат на едно и също място“, казва Масахиро Индо, генерален мениджър в отдел „Строителна технология“ в Shimizu. “Искахме ръцете да бъдат монтирани върху движеща се платформа, но повечето производители на роботи заявиха, че това е невъзможно“, допълва той. 

Автоматизираният мотокар Robo-Carrier на Shimizu е снабден с лазерни далекомери за навигиране в различна среда по подобие на технологията, използвана при самоуправляващите се автомобили. В понеделник машината успя да маневрира безопасно в стая, пълна с репортери и тв камери по време на демонстрация в научния център на компанията в източната част на Токио. Но липсата на ясни регулации ще ограничи автономното използване на мотокара на реални строителни площадки само до вечерни часове и уикенди, казва Индо. 

Robo-Buddy

Машина, която инсталира таванни панели, наречена Robo-Buddy, може да повдига 30 килограма наведнъж, като облекчава част от най-тежката физическа работа в строителството. Shimizu планира да въведе роботите на строителна площадка в Осака около октомври.

Макар че роботите ще спестят хиляди часове човешки труд за задачи, които могат да извършат, тяхната помощ все пак ще е минимална и ще възлиза на около 1% от общия труд за построяването на висока сграда, казва Индо.

Възможно е да се появят машини, които могат да работят на пода и стените, но достигането на труда на роботите дори до 10% от общия труд е сложна задача, защото най-тежката част от строителството е съсредоточена вътре в сградата, допълва Индо.

Последният напредък в дълбокото учене подобри способността на машините да намират средата си, откривайки пътя за приложения като навигация в самоуправляващите се коли, казва Фам Куанг Куонг, доцент в университета по механика и космическо инженерство Nanyang Technological University в Сингапур.

„Ще има по-голяма автоматизация в идните няколко години, но по-голямата част от нея ще се случва извън терен. Все още сме в самото начало“, казва Куонг. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:34 | 10.09.22 г.
fallback