Засилена автоматизация и промяна на ролята на физическите магазини – това се очаква да са сред основните промени в сферата на търговията до 2030 г., посочва консултантската компания CBRE в нов доклад.
През следващото десетилетие цената на индустриалните роботи се очаква да спадне с 20%, а продуктивността им да се подобрява с 5% годишно. Това ще засили роботизацията и на търговията.
Автоматизацията се очаква да обхване онези операции, които повтаряеми и с малка гъвкавост, посочват експертите.
Според прогнозата магазините ще се превърнат в шоуруми, които да предлагат преживявания и да налагат бранда на пазара. Това ще премахне необходимостта от съхранението на наличности на склад, което пък отнема от пространствата за продажби. Клиентите ще могат да изпробват продуктите в обектите, а доставката ще се извършва по тяхно желание или в магазина, или другаде.
Персоналът на магазините се очаква да се превърне в посланици на бранда и експерти по продуктите, които предлагат без да се налага да изпълняват ролята на складови работници и мърчандайзери.
Това означава, че физическите магазини все повече ще се превръщат в инструменти за комуникация на брандовете.
В доклада се прогнозира също така, че водещи търговски вериги на локално ниво ще бъдат придобити от глобални онлайн компании.
Същевременно хората ставата по-заинтересувани от преживявания, отколкото от материалната консумация. Затова и „икономиката на преживяването“ става все по-важна, защото хората все повече харчат за прекарване на времето си, а не за материални покупки.
Благодарение на смартфоните потребителите могат да пазаруват отвсякъде и по всяко време. Затова и брандовете все повече залагат на различни комуникационни канали и канали за доставка, за да са сигурни, че удовлетворяват всички нужди на клиентите си.