Уебсайтът Airbnb, който посредничи между собственици на имоти и наематели за краткосрочни наеми, е платил корпоративен данък в размер на по-малко от 200 хил. лири във Великобритания през 2016 г., въпреки че е генерирал приходи за 657 млн. паунда от наемни плащания за собствениците на имоти, предава BBC.
Комисионите, които компанията печели в Обединеното кралство, са записани от нейното ирландско дъщерно дружество, но компанията има и две дъщерни дружества в Обединеното кралство. Едното подразделение реализира печалба преди данъци, но другото не е платило корпоративен данък в Обединеното кралство, тъй като операциите му са довели до загуба.
"Ние следваме правилата и плащаме всички данъци, които дължим", посочват в изявление от Airbnb. Едното от британските дъщерни дружества - Airbnb Payments UK, обработва плащания между наемодатели и пътници за страни, различни от Съединените щати, Китай и Индия.
Това звено е реализирало печалба преди данъци от 960 хил. лири и е платило 188 хил. лири корпоративен данък в Обединеното кралство - с 8 хил. лири по-малко, отколкото през 2015 г.
Другото британско дъщерно дружество, Airbnb UK, маркетира уебсайта и приложението за британските потребители. То отчита през миналата година печалба от 463 хил. британски лири преди облагане с данъци, но тъй като раздава акции на персонала си, които са приспаднати от данъка, няма дължим корпоративен данък.
Airbnb заявява, че „нашето дружество в Обединеното кралство предлага маркетингови услуги и плаща всички приложими данъци, включително ДДС. Моделът на Airbnb е уникален и подпомага британската икономика с 3,46 млрд лири само през миналата година“.
Данъчните договорености на други технологични гиганти бяха подложени на остра критика и по-строг контрол през последните години.
Един от най-отявлените критици е еврокомисарят по конкуренцията Маргрет Вестагер. Тя поде кампания срещу компании като Apple, Amazon и други, които запазват приходите и печалбите от европейската си дейност.
Френският финансов министър Брюно Ле Мер също попита защо Airbnb плаща френски корпоративен данък в размер на само десетки хиляди евро въпреки оборота в милиони евро.
Компанията, основана през 2008 г. в Сан Франциско, преобърна бизнеса на хотелската индустрия, като свързва пътници с наемодатели, които обикновено искат да наемат свободна стая или цял имот за краткосрочно пребиваване.
Тя се превърна в един от най-успешните примери за цифровата икономика, като стойността на стартъпа в момента е около 24 млрд. долара.
Airbnb обаче е изправена пред нарастваща критика в редица градове, включително Барселона, Берлин и Париж, където политиците предприеха стъпки, за да предотвратят възможността наемателите да отдават имоти на туристите, а не на местните жители.
И въпреки че за Airbnb отдавна има спекулации за листване на фондовия пазар, компанията остава частна собственост. За всяка резервация се изисква комисиона от 3% от наемодателите, а има и такси за наемателите. В Обединеното кралство през миналата година Airbnb е обслужила 5,9 милиона наематели и е имала 168 хил. обяви.