Когато китайската застрахователна компания Anbang Insurance Group Co. придоби емблематичния за Ню Йорк хотел Waldorf Astoria през 2014 г. за почти 2 млрд. долара, светът се впечатли. Моментът беше решаващ за глобалния възход на Китай, а сделката си остана една от най-големите в историята, пише Bloomberg.
Сега обаче Waldorf, както и другите чуждестранни активи на Anbang, може да се превърнат в символ на рязко свиващите се глобални амбиции на Китай, пише информационната агенция.
Китайските власти са поискали от застрахователната компания да продаде чуждестранните си активи и да върне постъпленията обратно у дома, съобщават запознати източници, пожелали анонимност.
Безпрецедентното искане е белег за ескалацията на мерките за обуздаване на чуждестранната активност на китайския бизнес, който и без това започна да забавя придобиванията заради по-внимателния подход на банките при кредитирането на сделките.
„Дните на Anbang като една от най-влиятелните китайски компании са преброени и продажбата на активите е част от тази трансформация“, коментира Кристъфър Бедър, анализатор политически риск в Eurasia Group. Според него вече е пределно ясно, че държавата ще надделее над частните фирми.
Компанията се превърна в един от най-големите глобални играчи на пазара на имоти, като периодът от изпълзяването от дълбоката неизвестност до световната слава ѝ отне по-малко от 10 години, посочва агенцията.
Все още не е ясно как точно ще реши да отговори Anbang на исканията на правителството. Засега компанията отрича, че ще продава чуждестранните си активи.
Сделката за Waldorf беше рекордна за американската хотелиерска индустрия и буквално катапултира застрахователната фирма на глобалната сцена на пазара на имоти. През следващите две години Anbang придоби имоти и компании за финансови услуги в Азия, Европа и Северна Америка, сред които Strategic Hotels & Resorts, офис сграда в Манхатън, където се разполага и централата на компанията, и други.
Компанията придоби портфейла от ипотеки на Rabobank в Холандия, Westin в Сан Франциско, InterContinental Miami във Флорида и други.
Активността на застрахователя на чуждестранните пазари обаче замря през миналата година заради широката кампания на Пекин да ограничи „износа“ на пари. През юни китайските власти затегнаха примката на няколко от най-активните фирми в чужбина - HNA Group Co., Fosun International Ltd. и Dalian Wanda Group Co., като поискаха от банките да докладват експозициите си към тези компании.
Все пак китайските придобивания в чужбина не са се свършили съвсем. Китайският конгломерат Fosun например, заедно с един от държавните производители на млечни продукти, купува френския производител на маргарин St Hubert за 625 млн. евро. HNA пък обяви, че придобива оператора на едно от най-натоварените летища в Бразилия.
Темповете на ръст на сделките обаче значително се забавят след рекордните придобивания за 246 млрд. долара през миналата година. За първото полугодие обемът на сделките се свива с 37% до 99,9 млрд. долара спрямо 157,9 млрд. долара година по-рано.