fallback

Войната на летищата

Азиатските градове правят огромни инвестиции, за да се превърнат в новите глобални авиоцентрове

16:26 | 27.07.17 г.

От десетилетия Сингапур и Хонгонг са водещи транзитни точки за Азия и останалата част от света. Позициите им обаче са заплашени заради инвестициите в размер на 1 трлн. долара, които ще бъдат направени в няколко глобални летища, пише Bloomberg.

Около половината от тези средства трябва да бъдат изразходвани за модернизиране или изграждане на нови летища в Азия, изчислява Центърът за авиация CAPA, базиран в Сидни.

В Пекин например се строи ново летище за 12,9 млрд. долара, което ще отвори врати през 2019 г. Съоръжението ще превърне столицата на Китай в един от най-големите авиационни центрове в света.

До 2021 г. летището Суварнабуми в Банкок ще премине ремонти на стойност 117 млрд. бата (3,5 млрд. долара). Предвижда се да бъде изградена и трета писта.

Международното летище "Инчеон" в Южна Корея ще инвестира 5 трлн. вона (4,5 млрд. долара) за изграждането на втори терминал, защото има амбиции да се превърне във „водещо средищно световно летище“.

Международното летище „Чанги“ в Сингапур реши да не изостава от тенденцията и представи четвърти терминал за 1,3 млрд. сингапурски долара (950 млн. долара). Той се очаква да заработи до края на тази година, като капацитетът ще се увеличи от 66 млн. души до 82 млн. души годишно.

Хонконг пък планира да изгради нова писта в част от Южнокитайско море за 141,5 млрд. хонконгски долара (18 млрд. долара).

„Това е състезание между глобалните авиоцентрове“, коментира Торбьорн Карлсон, партньор в Korn Ferry International в Сингапур. „Въпросът е кои ще са големите победители“, допълва той.

Според проучване на CAPA, публикувано на 20 юли, в момента около 255 млрд. щатски долара са заделени за изграждане на нови летища в целия свят. Още 845 млрд. щатски долара ще бъдат изразходвани за подобрения като допълнителни писти и терминали. Строителните дейности са планирани в хоризонт 2069 година.

Новите летища в Азия ще погълнат повече от 125 млрд. долара в сравнение със само 3,6 млрд. долара в САЩ и Канада.

„Преди 20 години летищата само чакаха авиокомпаниите да отидат при тях и да летят до тези дестинации. Нещата се променят много бързо“, коментира Джоана Лу, ръководител на азиатската консултантска компания Flight Ascend Consultancy.

Авиокомпаниите в Китай например превозват толкова много пасажери, че авиационните власти планират да създадат мегалетищен клъстер в близост до Хонконг. Китайските южни компании Hainan Airlines Holding Co. и Chengdu Airlines Co. откриха нови маршрути от второ- и третостепенни градове директно към САЩ и Европа, като заобикалят Хонконг.

Според експерти те имат потенциала да преначертаят пътните потоци.

China Southern – една от трите големи държавни авиокомпании, има амбициите да превърне своята основна база в международното летище Гуанджоу Байюн, което се намира на по-малко от 150 км от Хонконг, в основния транспортен център на Китай до Австралия и Югоизточна Азия.

Клъстер от летище се планира и край Шънджън, както и в близост до Пекин и Шанхай.

До 2036 г. пътуващите по вътрешният въздушен транспорт в Китай ще се удвоят до 1,6 млрд. пътници или 1,3 полета за всяко лице на година, според Airbus SE.

Отговорът на Хонконг? Администрацията планира да излее цимент в морето на площ, по-голяма от Сентрал парк в Манхатън, както и да изгради терминал, по-голям от Белия дом, заедно с 2,6 км транспортна връзка, за да свърже очакваните 30 млн. нови пътници със съществуващите терминали.

През миналата година международното летище в Хонконг обслужи почти 71 млн. пътници. Проектът за нова инвестиция е толкова мащабен, че администрацията събира от 70 до 180 хонконгски долара от пътник, включително чрез увеличение на таксите за авиокомпаниите.

Инфраструктурата и капацитетът сами по себе си обаче не гарантират успех. Летищата освен това трябва да мислят как да използват по-добре пространството и контролно-пропускателните пунктове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:30 | 05.09.22 г.
fallback