България пада с четири позиции до седмо място в класацията на консултантската компания Cushman&Wakefield за най-перспективните дестинации за производство. В миналогодишната класация страната ни беше на трета позиция.
В групата на перспективните държави попадат 10-те производствени локации с най-голям растеж, които имат реални перспективи да се наредят сред зрелите пазари. Класацията на зрелите производствени дестинации включва 30-те най-големи производствени центъра, определени от Конференцията на ООН за търговия и развитие.
Консултантската компания оценява държавите и в двете групи – на развиващите се и развитите страни, по три основни критерия: условия с 40% тежест в общата оценка, риск с 20% тежест и разходи с 40% тежест. Разиграни са и още два сценария – с по-висока тежест на разходите (60%) и на условията (60%).
В условията се включват работната сила, логистиката и достъпа до пазарите, бизнес средата, времето за първа доставка и устойчивост (корпоративна социална отговорност). В риска влизат рисковете от природни бедствия, икономически, корпоративни и енергийни рискове, а в разходите – тези за труд, за електричество, за строителство и за регистриране на собственост.
Перспективните дестинации – повече конкуренция
Понижението на позициите в класацията не е заради влошаване на някое от условията за развитие на производството в България, а заради засилената конкуренция и подобряването на условията в други държави.
Лидер в класацията е Коста Рика, като измества миналогодишния лидер Виетнам, който пада на второ място в общата класация. Третото място е за Шри Ланка, следвана от Литва, Тунис и Мароко.
Топ 10 се допълва от Колумбия, Перу и Словакия.
От гледна точка на производствените разходи България е на шесто място, като ни изпреварват Виетнам, Шри Ланка, Коста Рика, Тунис и Мароко, т.е. страната ни е най-евтината производствена дестинация в Европа. След нас са Литва и Словакия.
От гледна точка на условията за производствените компании сме на четвърто място. Изпреварват ни Литва, Коста Рика и Виетнам.
От тазгодишната класация са отпаднали държави като Обединените арабски емирства (ОАЕ), Украйна, Хондурас и други, а Унгария и Чехия дебютират в класацията на зрелите производствени дестинации.
Установените производствени дестинации – поляризация на пазарите
Лидерите в тази класация остават без промяна в сравнение с миналата година. На първо място е Малайзия, следвана от Тайван, Китай, САЩ и Южна Корея.
Унгария и Чехия дебютират директно в топ 10 – съответно на седмо и девето място, измествайки държави като Сингапур, Турция и Индонезия.
Най-голям спад в класацията отбелязва Мексико – с 13 позиции до 27-мо място. Турция и Индонезия падат с 10 позиции до съответно 18-то и 20-то място, а Русия – със 7 позиции до 23-то място. Всички губят позиции заради засилени рискове, като особено осезаемо е това за Мексико заради встъпването в длъжност на новия американски президент Доналд Тръмп.
Автоматизацията – най-голямото предизвикателство пред производството
Новите технологии продължават да променят производствения сектор, което налага промени и при бизнес моделите. В краткосрочен план това изисква повече инвестиции, отколкото в момента се правят в сектора, а това едва ли ще доведе и до сериозни промени, що се отнася до взимането на решения за локацията на различните производствени подразделения, посочва се в доклада.
Тръмп се оказва най-сериозният риск пред производствените локации заради намеренията му да оттегли САЩ от някои вече договорени търговски споразумения, да предоговори други и като цяло да налага политика „Америка на първо място“, която изисква концентрация на местно производство, което наема местни работници.
Поне засега Brexit не оказва сериозно въздействие върху европейския производствен сектор. Сривът на британския паунд от 2016 г. е подкрепил британските производители и перспективите за 2017 г. изглеждат много добри.
Няма и признаци за скорошно преместване на производители на други локации в Европа заради Brexit.