Докато онлайн пазаруването набира скорост в Европа, инвеститорите продължават да залагат, че определени магазини ще продължат да привличат клиенти, пише Wall Street Journal.
Един такъв перспективен сектор са аутлет центровете, в които висок клас марки се продават с отстъпка. Те са привлекателни за туристите от Близкия изток и Азия. Портфейлна сделка за 10 подобни имота на стойност 1,28 млрд. евро пък се счита за една от най-добрите сделки в региона за тази година, допълва изданието.
Собствениците на търговски площи в Европа се съсредоточиха върху два основни типа магазини в последните години: тези, които предлагат допълнителни удобства, и тези, които осигуряват преживяване. "Всичко, което попада в средата, страда", коментира Елизабет Трони от представителството на консултантската компания Cushman & Wakefield в Лондон.
За наемодателите аутлет центровете могат да предоставят по-добра възвръщаемост в сравнение с традиционните молове. Според изчисления на инвестиционния мениджър TH Real Estate разликата достига поне 1%.
„Това е ниша, която улавя разходите на чужденците толкова добре, колкото другите търговски ниши не успяват“, посочва Трони. Това означава, че ако местната икономика върви към спад и потребителското търсене намалява, собствениците до известна степен ще останат изолирани.
За 12-те месеца до края на октомври обемът на сделките с търговски имоти в Европа се свива с 18% до 55 млрд. евро, според оценки на Cushman & Wakefield. Понижението се дължи на по-малкото сделки с търговски центрове.
Като цяло обаче търсенето на търговски площи е все още силно, доказателство за което е повишаването на цените. Това обаче оказва натиск и върху доходността, като средната доходност се понижава до 6,2% през третото тримесечие от 6,6% в края на миналата година, показват данните на компанията.
През последните години пазаруването в аутлет центрове в Европа се превърна в нещо като туристическа атракция. До много от тях се движат и специални автобуси, които превозват купувачите, готови с часове да търсят дизайнерски модни стоки на по-ниски цени.
Популярността на аутлет центровете расте не само заради отстъпките в цените. Туристите биха могли и да си възстановят данъците от покупките на летището, преди да си отидат у дома. Отделно има и сигурност, че стоките не са фалшиви, допълва изданието.
Все пак има и някои рискове за инвеститорите. Един от тях е нестабилността на развиващите се икономики, която би могла да окаже отрицателно въздействие върху потребителските разходи.