Въпреки крещящата нужда от по-добра инфраструктура, инвестициите в сектора са се понижили в 10 големи икономики, включително в САЩ, от финансовата криза насам, според ново проучване на McKinsey Global Institute (MGI). Същевременно обаче Китай продължава да влага огромни суми за пътища, мостове, канализация и всичко друго, което движи страната, коментира Bloomberg.
“Китай харчи повече за икономическата си инфраструктура на година, отколкото Северна Америка и Западна Европа взети заедно“, посочва се в доклада, публикуван в сряда.
Икономисти от цял свят твърдят, че моментът за инвестиции в инфраструктурата е много добър, тъй като лихвените проценти са рекордно ниски, а глобалната икономика може само да спечели от внезапен ръст на вложенията. „Дали някой се гордее с летище Кенеди?“, пита икономистът на Harvard University Лорънс Самърс.
Докладът на MGI посочва 10 страни, в които разходите за инфраструктура са намалели като дял от брутния вътрешен продукт от 2008 до 2013 г.: САЩ, Великобритания, Италия, Австралия, Южна Корея, Бразилия, Индия, Русия, Мексико и Саудитска Арабия. Всъщност изследването споменава 11 икономики в това отношение - Европейския съюз (ЕС) е разгледан като отделна структура.
Институтът отчита, че разходите за инфраструктура са нараснали като дял от БВП в Япония, Германия, Франция, Канада, Турция, Южна Африка и Китай.
Таблицата по-долу показва силата на Китай в инфраструктурните разходи. Оцветените части представляват различните видове инфраструктура, а широчината – размера на икономиката. Стълбът на САЩ например е широк и къс, тъй като страната представлява голяма икономика с ниски разходи.