Новото международно летище на Москва трябва да заработи през следващия месец със само няколко компании. Аеропортът се изправя пред борба за пътници с конкурентите си заради икономическата криза в Русия, предаде Ройтерс.
Летище "Жуковски" беше тържествено открито в началото на седмицата от премиера Дмитрий Медведев и е част от проект за 10 млрд. рубли (152 млн. долара) за разработване на авиовъзела, разположен на 40 км югоизточно от Москва. Някога летището обслужваше товарни превози и беше изпитателен полигон през Студената война.
Летището, съвместно дружество на руската държавна корпорация Ростех и литовската Авиа сълюшънс груп, ще поеме обслужването на полети от Москва до градове на територията на някогашните съветски сателити.
Проектът беше започнат по време, когато трите големи международни летища на руската столица редовно работеха с максимален капацитет. То трябваше да поеме част от нарастващия трафик, който тогава се увеличаваше с 10 процента годишно.
Силният икономически спад, настъпил на фона на срива в цените на петрола и западните санкции, обаче засегна тежко авиационния сектор, принуждавайки потребителите да свият колана.
Празният терминал, разпрострял се на площ от 17 600 кв. метра с 18 гишета за регистрация, две кафенета и средно голям безмитен магазин има оперативен капацитет от 2 млн. пътници годишно.
Според плановете общият капацитет на летището би трябвало да нарасне до 12 милиона пътници годишно до 2020 г., посочва Ростех. Досега обаче са сключени оперативни споразумения само с четири авиокомпании. Две от тях - Air Kyrgyzstan и казахстанската SCAT, превозват пътници и ще извършват около 20 полета седмично.
Ако предположим, че нa всеки самолет има 150 пътници, то трафикът на летище "Жуковски" ще бъде само 156 хил. души годишно, което е доста под капацитета му.
Броят на авиопътниците в Русия през миналата година е намалял с 4 на сто, а за 2016 г. се очаква спад с 6 на сто. През 2015 г. над 20 авиокомпании са напуснали руския пазар и трафикът през "Домодедoво", което беше най-голямото летище на Москва, се е свил с 3 млн. до 30,5 млн. души. "Жуковски" ще трябва да се конкурира с "Домодедово", както и с "Шереметиево" и "Внуково", през които миналата година са преминали съответно 31,3 млн. пътници и 15,8 млн. пътници.
Докато конкурентите са обслужвани от специални жп линии от централната част на Москва, то до "Жуковски" може да се стигне само по шосе, което често е блокирано от задръствания. Това ограничава потенциалните нови клиенти, като нискотарифния авиопревозвач „Победа“, който е подразделение на националната руска авиокомпания „Аерофлот“.