Минимум 10 на сто от търговските площи в Европа ще изчезнат до 2030 г., прогнозират от консултантската компания Catella, цитирана от онлайн изданието property-magazine.eu.
Основната причина за очакваната консолидация на пазара на търговски имоти е промяната в начина на пазаруване заради експанзията на онлайн търговията и промените във веригата на доставките, посочва компанията.
„Не можем да отречем, че технологичните иновации и демографските промени ще трансформират търсенето и ще доведат до намаляване на общия обем търговски площи. Ситуацията все още не е много ясна“, посочва д-р Томас Байърли, който оглавява звеното за проучвания в компанията.
Структурните промени в търговския сегмент ще предизвикат промяна в изискванията на търговците към локациите, което ще означава, че трябва да се работи и по нови концепции за обектите.
Пред най-голям риск се изправят развитите пазари със значителен дял на търговията и сравнително ниска продуктивност. Сред тях са Германия, където общият обем търговски площи приближава 1,5 млн. кв.м, Холандия (с над 1,6 млн. кв.м) и Австрия – с над 1,7 млн. кв.м.
Според компанията към 2030 г. общият обем на търговските площи в Европа ще достига от 510 млн. кв.м до 550 млн. кв.м., което представлява редукция от около 10 на сто спрямо сегашните обеми.
Най-силно намаление на площите се очаква да има в сегмента на ритейл парковете и дискаунтърите. Същевременно хипермаркетите ще са сред малкото облагодетелствани от структурните промени на пазара, смята компанията.