Съкращенията на хиляди работни места и стремежът за намаляване на разходите карат редица от най-големите глобални банки, базирани във Великобритания, да преотдават офис площи, да затварят клонове и да продават недвижими имоти, пише Financial Times.
През последните няколко седмици няколко банкови групи обявиха планове да преотдават хиляди квадратни метри офис площи в Канари Уорф, тъй като служителите са съкратени или защото компаниите са се преместили на по-евтини локации.
Credit Suisse е преотдала офисно пространство с площ от почти 27 900 кв.м, което преди беше наето от Bank of America Merrill Lynch, на Thomson Reuters. Това е най-голямата сделка за наем на офиси във Великобритания от началото на годината. Credit Suisse обяви още през октомври, че ще релокира 1 800 служители към „не толкова скъпи центрове“.
Bloomberg писа, че през последните седмици Barclays, която през март обяви годишна загуба за 394 млн. лири и съобщи, че ще съкрати 1 200 души в инвестиционното банкиране, води разговори за отдаването на офис с подобна площ в Канари Уорф, Лондон, на дирекция на британското правителство.
Продължаващото намаляване на персонала във Великобритания понижава нуждата на банките да държат толкова големи офиси, особено в скъпата столица, в момент, в който разходите и печалбите са под натиск.
Royal Bank of Scotland, която преди няколко седмици обяви осмата поредна годишна загуба, е съкратила около 1 600 души. Подкрепената от държавата банка отписва 450 позиции в базираното си във Великобритания инвестиционно поделение и създава подобни, но по-нископлатени 300 работни места в Индия. Според запознати RBS ще затвори поне 50 клона в следващите седмици.
Банките прехвърлят голяма част от работната сила извън Лондон в регионални „горещи центрове“. Доклад на Британската банкова асоциация за 2015 г. показа, че регионалният ръст на работните места в банковия сектор надминава този в Лондон.
Общото офисно присъствие на банките в Лондон сега е на най-ниското си ниво от 2000 г., възлизайки на 18,1 млн. кв. м, сочат данни на компанията за недвижими имоти Cushman & Wakefield.
Графика: FT
Според ръководителя в Deloitte Real Estate Крис Люис това е така отчасти заради финансовата криза, регулаторните промени и търсенето на ефективност. През последните пет години все повече банки автоматизираха или аутсорснаха функции, които обикновено щяха да извършват сами, коментира той.
Промяната към автоматизиране на процесите и предлагането на дигитални услуги би трябвало да задълбочи съкращенията и нуждата от продажба на офис пространства. Анализ на Citrigroup, публикуван миналата седмица, прогнозира, че ръстът на финансово-технологичните (fin-tech) компании ще намали работните позиции в банковия сектор с 2 млн. в следващите 10 години.
Някои банки се опитват да прегърнат идеята да бъдат дигитални, докато използват пространства за клонове или офиси, които иначе биха продали. Други банки затварят клонове, след като все по-малко клиенти ги посещават, а и все повече услуги се предлагат онлайн или чрез мобилни устройства.
Проучване на консултантската група CACI показва, че през 2015 г. клиентите са посетили клон на своята обслужваща банка 427 млн. пъти, или почти наполовина от 895-те милиона посещения през мобилни приложения. Групата прогнозира, че броят на посещенията в клонове ще спадне до 268 млн. до 2020 г., докато използването на мобилни приложения ще достигне 2,3 млрд. влизания.