fallback

Строителството на молове в Русия чувствително се забавя заради кризата

От една от най-активните строителни площадки в търговския сегмент Русия се насочва към 10-годишно дъно на завършените площи

16:53 | 22.03.16 г.

Строителството на търговски площи в Русия чувствително се забавя заради скъпото и труднодостъпно финансиране и икономическата криза в страната, посочва консултантската компания CBRE.

До миналата година Русия беше сред една от най-активните строителни площадки в Европа в търговския сегмент. И при завършените шопинг центрове, и при площите в строеж Москва се очертаваше като лидер на Стария континент, плътно следвана от Истанбул.

През тази година обаче се очаква завършените площи да достигнат най-ниското си равнище от 10 години насам, прогнозира консултантската компания. Причините – отслабеното търсене от страна на търговците заради икономическата криза и затрудненият достъп до финансиране за реализацията на проектите.

През миналата година завършените новопостроени търговски площи в Русия възлизат на 1,9 млн. кв.м, което е с 13 на сто по-малко спрямо 2014 г., сочат данните на компанията. През тази година предлагането на новопостроени площи ще се свие с още 30 на сто заради свитото строителство в регионалните центрове, допълват от компанията.

Въпреки негативните макроикономически фактори обаче, международните ритейлъри все още се интересуват от регионалните пазари на търговски площи в страната. Основната причина – по-слабата конкуренция в сравнение с Москва, добрите условия за наем и сравнително високата покупателна способност на населението.

Данните на компанията показват, че строителите са обявили проекти с обща площ над 2 млн. кв. м, които се планира да бъдат завършени през тази година. Оценките на експертите показват обаче, че на пазара ще излязат не повече от 1,3 млн. кв. м

Настоящите лихвени нива и продължаващият спад на руската икономика не подкрепят плановете за ново строителство. През тази и следващата година се очаква да бъдат завършени само шопинг центровете, които са на финален етап от реализацията и с осигурено финансиране.

Очертава се нужда от промяна на концепцията на търговски центрове в градовете с високо проникване на модерната търговия, посочва още компанията. Същевременно обаче инвеститорите продължават да се интересуват от най-големите градове – с население над 1 млн. души. Търговските вериги от среден и по-нисък ценови клас пък планират регионална експанзия.

Все пак ритейлърите, редом с експанзията, затварят и непечелившите си магазини в регионите. На някои пазари това ще доведе до ръст на свободните площи в търговските центрове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:19 | 05.09.22 г.
fallback