fallback

Как технологичният сектор "отхапва" от пазарния дял на брокерите на имоти в САЩ

Нови приложения директно свързват собственици и наематели, като им спестяват солените такси в големите градове

13:37 | 01.03.16 г. 5

Ново поколение технологични стартиращи компании се насочват към сектора на имотите с надеждата да се възползват от нажежаващия се пазар на апартаменти в САЩ, пише Wall Street Journal.

Компании като Padspin Inc., RadPad Inc. и Zumper Inc., всички стартирани през последните четири години, предлагат нови инструменти за бъдещите наематели да намерят апартаменти, като ги свързват директно с наемодателите. Това на практика отрязва брокерите и агенциите от процеса.

Много от тези услуги подчертават основните проблеми на наемателите на жилища - високите такси за посредник, невалидните обяви или пък обявите, предназначени за “примамване” на потребители.

Целевата група на приложенията са технически грамотните младежи, които са нетърпеливи да си спестят финансови разходи около наемането на жилище, както и собствениците, които търсят подходящи наематели.

Новите услуги идват в момент, в който наемите в САЩ, особено в големите градове, силно нарастват. През 2015 г. например американците са похарчили 535 млрд. долара за наеми, сочат данни на консултантската компания Zillow. За сравнение, през 2011 г. разходите за наеми са 451 млрд. долара.

Отчасти ръстът се дължи на увеличението на броя на наемателите. Домакинствата, живеещи под наем, са се увеличили до 43 млн. през миналата година в сравнение с 34 млн. преди 10 години, според данни на Съвместния център за жилищни изследвания на Харвардския университет.

На “горещи” пазари като Ню Йорк и Бостън наемателите плащат солени такси за посредници, понякога достигащи приблизително 15 на сто от годишния наем. На други места, като например Чикаго, Сан Франциско и Маями, наемодателите плащат около 6-8% от годишния наем като комисиона на брокери.

В повечето големи градове на наемателите им е трудно да избегнат брокерите. Новите компании обаче имат за цел да им дадат повече възможности на по-ниска цена.

RadPad, базирана в Лос Анджелис и създадена през 2013 г., разполага с 1,2 млн. обяви в национален мащаб. Всяка оферта е получила и съответна оценка според качеството на снимките, отзивчивостта на наемодателя и достоверността на адреса. За 30 долара приложението помага на потребителите да подадат оферта, да минат кредитна проверка, проверка на доходите и да кандидатстват за няколко апартамента наведнъж.

Наемателите могат да плащат месечния си наем по електронен път чрез дебитна карта безплатно или с такса от 3,49%, ако използват кредитна карта.

Приложенията като RadPad и Zumper предпазват и собствениците от неквалифицирани наематели.

Padspin е друго приложение, което изцяло заобикаля брокерите. Все още обаче дейността на тези приложения е хаотична и фрагментирана, а големите играчи в крайна сметка много лесно биха могли да придобият нововъведенията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:50 | 12.09.22 г.
fallback