Като цяло 2015 г. беше добра за американската хотелиерска индустрия. До ноември хотелите в САЩ отбелязаха напредък по три ключови критерия - брой пълни стаи, средни дневни посещения и приходи от стая, твърди компанията за проучвания STR Global. Но в големите американски градове Airbnb оставя все по-забележим отпечатък върху хотелиерския бизнес, пише Quartz.
Резервациите в Airbnb в САЩ са непропорционално съсредоточени в големите топ пазари, сочи доклад на Bank of America Merrill Lynch, който излезе по-рано този месец. Въпреки че десетте топ пазара носят само 13% от резервациите в традиционните хотели, те възлизат на до 40% от тези на Airbnb.
Това разпределение е важно, защото означава, че Airbnb навлиза на територията на хотелите значително повече в тези градове. В САЩ Airbnb привлича само 1-2% от търсенето. Но в някои от най-големите населени места според Bank of America то достига 5-7%.
Същото се отнася и до предлагането. В национален план всички обяви на Airbnb за цели къщи и апартаменти представлява 2 до 4% от цялото общо предлагане на хотелски стаи. Но в най-големите пазари в САЩ обявите на Airbnb са между 8 и 15% от предлагането.
Един от градовете, в които хотелиерската индустрия особено ясно заявява притесненията си от Airbnb, е Ню Йорк. През октомври Хотелиерската асоциация на Ню Йорк публикува доклад на VHS Global Hospitality Services, който показва, че делът на Airbnb в местното търсене е близо 8%, а делът ѝ от приходите е 4,6%, или това означава “директна загуба” за хотелиерската индустрия в размер на 451 млн. долара от септември 2014 г. до август 2015 г.
“Няма хотелиер в Ню Йорк, който да не ви каже, че това е реален проблем за бизнеса му”, коментира Шон Кели, старши анализатор в Bank of America Merrill Lynch.
Airbnb се радва на огромен растеж от основаването си през 2008 г. През лятото компанията приключи кръг на финансиране за 1 млрд. долара, който я оцени на повече от 24 млрд. долара, и прогнозира. Фирмата прогнозира, че приходите ѝ за 2015 г. ще нараснат до 900 млн. долара. Освен това компанията очаква, че печалбата ѝ преди лихвите, данъците, обезценяването и амортизацията ще достигне 3 млрд. долара през 2020 г.
Въпреки този бърз растеж Airbnb продължава да твърди, че не се конкурира с традиционните хотели толкова, а по-скоро ги допълва. Главният изпълнителен директор на Airbnb Браян Чески поддържа тезата, че хотелската индустрия привлича повече пътуващите по бизнес, докато Airbnb е по-привлекателна за онези, които са на почивка.
Може и такъв да е случаят в САЩ. Но данните от отделните градове показват, че това е все по-трудно за вярване.