Никое друго място в света няма толкова публикувани жилища за настаняване в Airbnb, колкото Париж. Уебсайтът за краткосрочни наеми е станал изключително успешен и толкова е променил идеята за пътуване във френската столица, че дори луксозните хотели са изплашени от възможностите му, коментира Ройтерс.
„Пазарът в Париж ще става все по-труден“, казва Дидие льо Калве, управляващ директор на Bristol Hotel. Заедно с управителите на другите „дворци“ в града той определя Airbnb като заплаха, която се радва на нечестно предимство.
Офертите в района на Париж, публикувани в Airbnb, наброяват около 50 000, което наистина е причина льо Калве и колегите му да изпитват безпокойство. Само преди 3 години предложенията в сайта, и то за цяла Франция, са били едва 7000.
Airbnb предлага между 380 и 400 имота в Париж за над 500 евро на вечер. От тях цената за нощувка на около 40 имота е над 1000 евро.
Ако се вземе предвид и индивидуалността, анонимността и в някои случаи допълнителните легла, жилищата наистина се превръщат в сериозна конкуренция спрямо Bristol и дузина други луксозни хотели, където нощувката е 1000 евро, и които общо предлагат около 1500 стаи.
Луксозният сектор в Париж вече е силно обезпокоен от конкуренцията и заради отварянето на нови хотели. Консултантите от JLL Hotels & Hospitality признават, че капацитетът на хотелите ще бъде с 60% по-голям през 2018 г. спрямо десетилетие по-рано.
По-малкото посещения на богати руснаци и бразилци заради западащите им икономики, както и опасенията сред американските туристи за нарастващия семитизъм във Франция, също играят сериозна роля за настъпващите промени.
Bristol, например, отчита спад на приходите от 20% за първата половина на годината и понижение на коефициента на заетост от 69,2% до 61,2%. Хотелът Four Seasons George V също отчита спад на заетостта с 5 процентни пункта до 66% за същия период. Plaza Athenee пък бе принудена да намали цените с 20% през зимата.
В същото време в Airbnb могат да бъдат открити най-различни предложения – от жилища, които преди са били собственост на Бриджит Бардо, до такива с гледка към Айфеловата кула от банята.
Airbnb твърди, че не е конкуренция на "дворците". „Става въпрос за съвсем различно нещо“, казва Николас Ферери, директор на дейността във Франция. Говорител на компанията добавя: „Тези домове се избират заради уникалното изживяване, което предлагат, но са много различни от това, което един луксозен хотел може да осигури“.
Суперлуксозните хотели обаче не са толкова сигурни. Наскоро бе приета промяна в законодателството, според която французите вече имат право да дават постоянното си жилище под наем до четири месеца на година.
Въпреки че би трябвало да декларират всеки доход с данъчна цел, те не подлежат на други данъци или обществени такси, които хотелите трябва да плащат.
„Това е данъчна атака“, казва Франсоа Долей, управител на Plaza Athenee. Хосе Силва, който пък управлява Four Seasons George V, заявява: „Очевидно е, че голяма част от клиентите ни, особено семейства, ще си тръгнат от луксозните хотели“.