Когато Renhe Commercial Holdings дебютира на борсата в Хонконг през 2008 г., привлече вниманието на инвеститорите с необичайния си бизнес модел. Компанията превръщаше стари бомбоубежища в шопинг центрове.
Фирмата обаче не беше пожалена от кризата на пазара на имоти в Китай. Тя последва примера на други строителни компании и навлезе в друг бизнес в опит да оцелее, пише Financial Times.
Строителните предприемачи се наредиха сред основната група облагодетелствани от щедростта на правителството, която се отприщи през 2009 г. в отговор на световната финансова криза. Бумът в строителния сектор доведе до скок на цената на имотите, което осигури на компаниите от сектора бърз растеж и атрактивни печалби.
В момента обаче и цените, и броят на сделките с имоти в Китай намаляват, особено в по-малките градове. Това принуди строителните компании да започнат да диверсифицират бизнеса си. Конгломератът Wanda например навлезе в електронната търговия, а Evergrande – в селскостопанския сектор.
Renhe прави крачка напред и в онлайн търговията, и в земеделието. Компанията обяви, че ще плати 6,8 млрд. хонконгски долара (840 млн. щатски долара) в акции на компания, контролирана от съпругата на председателя на борда на директорите, за да придобие осем пазара за продажба на земеделски стоки на едро и за развитието на онлайн бизнес.
Трансакцията повдига основателни въпроси сред анализатори и инвеститори. Ясно е, че компанията се опитва да си осигури и други източници на пари, след като по-рано тази година едва избегна фалит. До края на годината обаче тя трябва да плати още 500 млн. долара на кредиторите си.