Инвестиционната активност на пазара на бизнес имоти в България значително се е увеличила през 2014 г. спрямо 2013 г., показват данните на консултантската компания CBRE.
През миналата година на българския пазар на бизнес имоти са инвестирани 89 млн. евро спрямо само 3 млн. година по-рано, показват данните на компанията.
Оценката на инвестициите почти съвпада с изчисленията на Forton, според които обемът на инвестициите в бизнес имоти у нас е достигнал 84 млн. евро през миналата година. Като се включат обаче сделките, свързани с преструктуриране на дългове и капитал, инвестициите достигат 239 млн. евро, според Forton.
Обемът на инвестициите в бизнес имоти в Централна и Източна Европа, без Русия, е нараснал с 28 на сто на годишна база през миналата година до над 7,7 млрд. евро, отчита още CBRE.
Полша затвърждава лидерската си позиция на водеща дестинация за инвеститорите в региона с регистрирани над 3,1 млрд. евро – приблизително на същото ниво, отчетено през последните 4 години.
Значително се е увеличила и инвеститорската активност в Унгария, Румъния и Словакия през миналата година. В тези три страни са вложени общо над 2,1 млрд. евро – почти 30 на сто от общия обем на инвестициите в бизнес имоти в Централна и Източна Европа.
“Ключовата промяна през 2014 г. е, че значително се увеличи инвестиционната активност извън Полша, особено в Унгария, Румъния и Словакия. Нови инвеститори се насочват към региона и по-опортюнистично настроените се насочват към по-рискови страни, отчасти защото очакват по-висока доходност, но и заради недостига на качествени активи в Полша”, коментира Майк Атуел от CBRE.
Консултантите посочват, че полският пазар на бизнес имоти вече привлича инвеститори от Азия, Америка и дори Южна Африка.
Офисите остават предпочитан актив не само в Полша, но и в целия регион. Следва индустриалният сегмент от пазара на бизнес имоти, който вече измества търговския. Спадът на инвестициите в търговски имоти обаче не е заради липсата на интерес, а заради недостиг на качествени активи, според консултантите.