Международните вериги супермаркети може да бъдат изгонени от унгарския пазар заради нови правила, които ще доведат до увеличени разходи за инспекции. Освен това се предвижда и затварянето им, ако до 2 години след откриването си не започнат да отчитат печалба, предава Ройтерс.
През тази седмица унгарското икономическо министерство внесе в парламента проектозакон, според който след 2018 г. търговските вериги с годишни приходи от над 163 млн. евро трябва до две години да отчетат печалба пред унгарските данъчни власти. В противен случай те ще бъдат затворени.
Това засяга пряко големи международни вериги като британската компания Tesco, френската Auchan, както и германските Lidl, Aldi и Metro, които вече са инвестирали стотици милиони евро в страната.
Според Auchan мерките са дискриминационни спрямо чуждите компании, а британската Tesco заяви, че ще направи оценка за въздействието им на бизнеса си.
Това е поредната вълна на специални регулации в Унгария спрямо контролирания от чужденци бизнес след мерки в банковия сектор, телеком индустрията и медиите, пояснява Ройтерс.
Премиерът Виктор Орбан също така фаворизира самостоятелна външна политика. Така например унгарският външен министър Питър Сиярто бе на посещение в Москва в сряда, за да проучи новите възможности за отношенията с Русия.
„Веригите са подложени на двоен натиск, тъй като правителството на Виктор Орбан планира да въведе и по-високи такси за инспекциите за безопасност на храните, заяви Дьорд Вамош, председател на браншовото сдружение OKSZ.
Под думите му новите такси може да докарат веригите до загуби, след което с друг закон те да бъдат наказвани за тази загуба. „Това значи, че може да се окаже невъзможно продължаването на операциите. Ако отидеш в друга държава, инвестираш и наемаш хора, но след това не бива непрекъснато някой да ти дърпа килимчето под краката", допълва той, цитиран от Ройтерс.
Според правителството обаче мерките са насочени в защита на унгарските производители и търговци на храни, изтласкани от пазара от чуждестранни компании, които с финансовите си възможности ги принуждавали да продават на загуба.
„Постоянното отчитане на загуби косвено е злоупотреба с господстващото положение на пазара, тъй като конкурентите са изтласквани, а компаниите със силни капиталови позиции "изкупуват останалите", твърди икономическият министър Михай Варга в мотивите към новите текстове.
В закона не се прави изключение за унгарските магазини, от които поне две вериги попадат в тази категория. Но за разлика от чуждите концерни, местните вериги са структурирани като отделни франчайзи, което позволява на компанията майка винаги да остава под прага, предвиден в проекта, пояснява Ройтерс.
Според класация на консултантската компания Planet Retail седем от десетте водещи търговски вериги на Унгария се контролират от чужди дружества. Най-голяма от тях - с над 200 обекта - е Tesco, която е и третият по големина работодател в страната. Говорител на Tesco пояснява, че повишените такси ще окажат значително въздействие върху разходите на много търговци.
Натали Берг, директор на Planet Retail, твърди, че е нормално мултинационални фирми да работят на загуба няколко години, както и че проектозаконът "определено ще създаде проблем".
Новият проект е поредният от серията спорни данъци и финансови санкции, които правителството на Орбан предлага през последните години в опит да възстанови публичните финанси, а според критиците и да накаже опонентите си.
Преди три седмици след масови протести Виктор Орбан заяви, че спорният проект за данък върху интернет "не може да бъде приет в сегашната му форма", и обеща "общонационално допитване" през януари. Плановете предвиждаха такса в размер на 150 форинта (62 цента) за всеки използван гигабайт интернет.
По-рано през тази година правителството принуди банките да компенсират кредитополучателите за „несправедливите“ условия по кредитите в чуждестранна валута, отпуснати преди сриването на унгарския форинт по време на финансовата криза през 2008 г.
Правителството наложи и нов данък върху приходите от реклама. Това се случи през август и предизвика обвинения в медийна цензура. Независимата телевизионна станция RTL Klub подаде жалба през миналата година до Европейската комисия, в която посочва, че данъкът е създаден, за да дискриминира оператора.