Имотите на словенската верига от супермаркети Mercator може да се окажат най-големия източник на капитал за хърватския хранителен концерн Agrokor, който купи веригата наскоро, пише словенският в. Dnevnik.
Хърватската компания е обявила за продажба над 210 имота на словенския конкурент, който успя да погълне след няколкогодишни усилия благодарение на кризата, докарала сериозни финансови главоболия на веригата.
Само в Словения се продават имоти на Mercator за около 110 млн. евро. Средната офертна цена за търговските площи е от порядъка на 600-700 евро за кв. м, а на терените за строителство – 150-200 евро за кв. м.
Сред обявените за продажба имоти доминират магазините за хранителни стоки, следвани от търговски комплекси и земя за строеж. Словенската верига планираше да строи нов търговски център, но след промяната на ръководството ѝ, което трябваше да я измъкне от финансовите проблеми, тези планове бяха изоставени, припомня изданието.
На сайта на Mercator са обявени за продажба над 170 имота в Словения. Отделно новите собственици продават и 45 магазина и търговски центъра в Хърватия. Така хърватският концерн ще си осигури капитал, за да изплати кредита, който взе, за да погълне словенската компания.
В края на миналата година Mercator Group е притежавала сгради за близо 1 млрд. евро и земя за около половин милиард евро, допълва вестникът. Оценките на имотите обаче са значително по-ниски спрямо цените им на придобиване – все пак компанията инвестира преди кризата, когато цените бяха значително по-високи.
Още преди словенската верига да бъде погълната от хърватския концерн, компанията започна да продава нестратегическите си активи. През първото полугодие Mercator си осигури 2 млн. евро от продажбите на имоти, които не са от необходимост.
Изданието припомня, че Agrokor придоби в края на август словенската компания. Сделката беше определена от медиите като най-голямата по рода си в региона.
Предстои Mercator да бъде рекапитализирана до края на този месец. Така дълговете на групата се очаква да се свият от над 1 млрд. евро към края на юни тази година до около 750 млн. евро.
Agrokor също продава свои нестратегически активи, за да набере допълнителен капитал.
Mercator не успя да се справи с последствията от кризата и преди повече от година напусна България на фона на засилената конкуренция между големите търговски вериги.
Първоначално тя се отказа от големите магазини Mercator и за известно време оперираше чрез хипермаркетите Roda, но заради загубите прекрати дейността си. Бизнесът на словенците у нас като цяло така и не намери купувач.