Новото летище край Берлин ще продължи да генерира загуби на данъкоплатците в Германия дори след като най-накрая отвори врати, съобщава онлайн изданието Thelocal.de, като се позовава на икономически доклад.
Документът е съставен от икономиста Фридрих Тисен по искане на Зелените в Германия. Според него дори и да не се налага да се „изливат“ повече пари в съоръжението, загубите могат да достигнат до 150 млн. евро годишно.
Изчисленията на Тисен се основават на инвестициите, направени към настоящия момент – 4,7 млрд. евро. икономистът обаче не е включил допълнителните 1,1 млрд. евро, които изпълнителният директор на летището Хартмут Мехдорн поиска наскоро.
Първоначалните планове за откриването на новото летище край Берлин предвиждаха то да заработи още в края на 2012 г. До ден днешен обаче то не може да отвори врати заради различни проблеми и наложителни довършителни работи.
Икономистът е изследвал потенциалните постъпления от таксите и продажбите в магазините на летището. По думите на самия Тисен, той е бил „изключително щедър“ към летището в доклада си, като дори е завишил очакваните му приходи и е пресметнал загубите на базата на най-оптимистичния сценарий за неговото развитие.
Резултатите обаче изглеждат катастрофални, а за да излезе на печалба, летището трябва да вдигне таксите и цените до нереалистично високи равнища.
Според доклада дори и при ръст на трафика летището не може да избегне финансовата дилема.
Очаквано мениджмънтът на Berlin Brandenburg Airport определи доклада като „съмнителен и нереалистичен“. Говорител коментира, че Фридрих Тисен преди това е оспорвал жизнеспособността на летищата в Мюнхен и Франкфурт.
Междувременно вчера техническият директор на летището Йохен Гросман беше уволнен заради разследване за корупция, допълва изданието. Гросман беше заподозрян, че е поискал подкуп от потенциален изпълнител – холандската компания Arcadis, в размер на 500 хил. евро. По-късно Мехдорн обяви, че сумата е 350 хил. евро.
Прокуратурата е претърсила кабинета на Гросман и проверява договорите, които той е подписал.
Мехдорн обяви, че е вярвал на „този човек“ и допълни, че той си е „признал с половин уста“. Кметът на Берлин Клаус Воверайт, който председателства Надзорния съвет на летището, пък определи случая като единичен.
Това обаче не е първият корупционен скандал, свързан със съоръжението. През април миналата година на трима души им бяха повдигнати обвинения заради подкупи, които са им били платени от фирми с надеждата да си осигурят договори за работа по сградите и съоръженията.