За 100-годишнината на републиката през 2023 г. Турция иска да принадлежи сред десетте най-големи икономики на света. За осъществяването на тази цел премиерът Реджеп Тайип Ердоган насърчава гигантски инфраструктурни проекти, особено в Истанбул. Един от най-амбициозните от тях е изграждането на новото летище в северната част на мегаполиса, което ще бъде едно от най-големите в света. Както всички мегапроекти в страната, и този е обявен от премиера за основен приоритет. А самият Ердоган, разбира се, се появи на церемонията за първата копка, предава DPA.
До 150 млн. пътници ще могат да бъдат обслужвани тук на година. За сравнение – на най-голямото летище в Германия – това във Франкфурт, през миналата година са били обслужени 58 млн. пътници.
Близките до правителството вестници са изпълнени с ентусиазъм и вече описват бъдещото летище в Истанбул като най-големия аеропорт в света. Според последни съобщения в медиите се очаква то да бъде завършено през 2018 г.
През май 2013 г. търгът за строителството и управлението на аеропорта с име Istanbul Yeni Havalimani бе спечелен от консорциум от турски фирми, който предложи над 22 млрд. евро. Летището трябва да стане и база на най-голямата турска авиокомпания Turkish Airlines, 49% от която принадлежат на държавата.
Желанието за разширяване и експанзия на авиокомпанията е и символ на икономическите стремежи на страната. Транспортният министър Лютфи Елван заяви пред Анадолската агенция по-рано през този месец: „Ние надминахме света, във въздуха нямаме конкурент". Той изчислява, че през 2002 г. от Турция е можело да се лети само до 60 цели в чужбина, докато сега те са 234.
Въпреки това обаче този бърз растеж е и за сметка на околната среда, пише още DPA. За да се построи летището на брега на Черно море, е било нужно да се обезлеси огромна горска площ. В големите проекти на Ердоган за дървета няма място. През септември миналата година той заяви по повод на протести срещу проект за път в Анкара, че пътищата са признак на цивилизацията. В обръщение към демонстрантите той заяви: "Идете да живеете в гората"!
Горски територии са станали жертва и на третия мост над Босфора, който се строи от миналата година и се очаква да бъде открит още през 2015 г. Разбира се, и тук проектът има суперлативи: Стълбовете със своите 322 метра височина ще са най-високите в света. Два релсови пътища и осем платна за автомобили ще трябва да свързват Азия и Европа по широк 59 м и дълъг 1408 метра висящ мост. Критиците отчитат обаче, че това мегастроителство застрашава редица питейни водоеми.
Едва през миналата година след деветгодишен строеж в Истанбул бе завършен и железопътният тунел Marmaray под Босфора. Това е и първият трансконтинентален тунел в света, а в него бяха вложени около 2,8 млрд. долара. Той беше открит навреме за 90-годишнината на републиката на 29-и октомври – каквото беше и желанието на Ердоган. Подобно на третия мост над Босфора, и Marmaray трябва да помогне за избягването на „транспортен инфаркт“ в турския мегаполис.