Тенденцията сред европейските компании да връщат производството обратно в родната си страна от пазари с ниски разходи за труд като Китай е основен двигател за развитието на европейския пазар на логистични площи, пише PropertyEU, базирайки се на изказвания на участници във форума за имоти Provada в Амстердам.
“Компаниите, които връщат производството си обратно в Европа, са много важен фактор за ръста на логистичните площи в Полша. Пазарът се движи от много повече фактори, отколкото само от електронна търговия“, коментира Хедли Дийн, управляващ партньор за Източна Европа в Colliers International.
Една от най-логичните локации за европейски транспортен хъб е регионът Силезия – основно в Полша и отчасти в Чехия и Германия, обяснява Дийн.
Следващият най-подходящ район е Сърбия, посочва Деймиън Харингтън, директор проучвания за региона в Colliers. Страната все още не привлича пазарните играчи, обяснява Харингтън, защото Сърбия има около „нула“ модерни логистични площи. За разлика от нея обаче Русия бързо разширява логистичната си мрежа – над 700 хил. кв. м са в процес на изграждане в страната към момента.
По отношение на изискванията на компаниите от сферата на електронната търговия към складови площи Дийн вижда повече потенциал в Западна Европа. Електронната търговия и нуждата от доставки в рамките на същия ден създават голяма промяна на пазара, обяснява той. “Възможностите са в Западна Европа. Определено там има голяма нужда за продукт с различно качество.“
В рамките на форума участници са били запитани как биха инвестирали въображаеми 500 млн. евро на пазара на логистични площи.
Джерон Смит, управляващ директор за Бенелюкс, Испания и Италия за европейската логистичната платформа на Blackstone Logicor, обяснява, че би инвестирал в спекулативни проекти, за да се възползва от липсата на подходящо предлагане заради забавянето в строителството в резултат на кредитната криза. Харингтън от Colliers обяснява, че би инвестирал в изграждането на логистични площи в областта Силезия в Полша или в сателитни градски локации.