2013 година скоро ще бъде история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция на Investor.bg Бизнесът 2013. Предлагаме Ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот на България и света. Политическата ситуация в България оказва натиск върху потребителското доверие, поради което продажбите на дребно в страната записаха спад. Потребителите продължават да спестяват повече, въпреки въведения данък върху лихвите по депозитите, пише в новия доклад за търговията и търговските площи ShopFront, подготвен от консултантската компания CBRE.
Въпреки трудната среда, през изминалата година в страната отвориха врати няколко нови мола, които привлякоха и нови международни наематели – например Debenhams и Dirk Bikkembergs.
В края на 2012 г. отвори врати Bulgaria Mall в София, а през пролетта на 2013 – и Paradise Center. През 2014 г. се очаква да заработят MegaMall и Plaza West в Люлин, както и Sofia Ring Mall и първият мол в Плевен – Panorama Mall. Заради засилената конкуренция новите проекти стартираха с 60-70% запълняемост. Старите проекти пък продължават с процеса по препозициониране.
В страната навлезе и веригата Decathlon, която вече оперира два магазина в София и обяви плановете си за нови обекти в Бургас, Варна и Пловдив.
При модните брандове експанзията продължава. Mango например обяви, че през следващата година ще влезе директно в България, след като носителят на франчайз правата за страната беше обявен в несъстоятелност.
Най-видно е оживлението в big box сегмента, както и търговците в хранително-вкусовия сектор – KFC например успешно въведе пилотната си drive-thrugh концепция, за да се конкурира с McDonalds, продължава и експанзията на веригата Subway, както и на Lidlq Kaufland и Billa.
Пазарът след кризата
През 2009 г., когато беше публикуван първият доклад ShopFront, светът все още не се беше отърсил от шока заради кредитната криза. Ритейл индустрията тогава изпадна в сериозен застой. Тази година обаче се наблюдава засилване на доверието на много пазари, а широкото схващане е, че търговията излиза от най-предизвикателните времена, посочва се в доклада.