Испанското правителство е близо до сделка с водещите строители и банки в страната за спасяването на концесионерите на до девет магистрали и поемането на дълг до 4 млрд. евро. Това твърдят четирима запознати източници, цитирани от Ройтерс.
Заради рецесията и високата безработица шофьорите в Испания се ориентираха към безплатните пътища, така че трафикът по платените падна с над 40% през годините на икономическа криза.
Правителството иска да създаде държавна компания, която да поеме дълга на концесионерите под формата на дългосрочен заем с ниска лихва, разкриват източниците. Строителните компании ще получат 20% от капитала на новата фирма, като ще поемат 1,7 млрд. долара загуба от инвестициите си.
По време на годините на икономически бум в Испания големите строителни фирми като Ferrovial, Abertis, OHL, ACS, FCC и Acciona създадоха джойнт венчъри, за да спечелят концесиите за изграждането на платените пътища. За тази цел те теглиха кредити от банки като Santander, Caixabank, Bankia, Popular и BBVA.
Не за първи път правителството в Испания се налага да се намеси за преодоляване на проблемите след спукването на строителния балон в страната. Миналата година бе създадена т. нар. "лоша банка" в съответствие с изискванията по спасителния пакет за банковия сектор.
Планът за спасяването на концесионерите на платените пътища трябва да бъде одобрен от органите за защита на конкуренцията в Европейския съюз (ЕС), тъй като прехвърлянето на частен дълг в публичния сектор може да бъде сметнато за държавна помощ за фирмите, които управляват пътищата.