Ню Йорк преживява най-голямата експанзия на хотели от едно поколение на сам, привличайки ята от нови марки и строители, които са убедени, че добрите времена ще продължат, пише Wall Street Journal.
Надпреварата за строителство и преустройство на запустели имоти и превръщането им в съвременни хотелски съоръжения обаче вече предизвиква дебат дали могат да бъдат поети допълнителните стаи, без това да окаже отрицателен натиск върху цените догодина.
Очаква се броят на хотелските стаи в Манхатън да нарасне с около 10% до над 90 000 до края на 2014 г., сочат изчисления на Jones Lang LaSalle Hotels, която следи планираните проекти и тези, които са в процес на изпълнение.
Темпото на ръст на сектора в Манхатън е доста над средното за САЩ и е над два пъти по-ускорено в сравнение със следващите най-бързо развиващи се пазари - Маями и Вашингтон, според данни на Lodging Econometric.
Ръстът на новите хотели в Манхатън - от луксозни вериги като SLS Hotel New York до марки с ограничени услуги като Best Western, е част от едно по-мащабно възстановяване в индустрията. Той е доказателство и за оформянето на Ню Йорк като глобален бизнес център и туристическа мека, която се отърва от икономическата криза по-бързо в сравнение с повечето градове.
Докато много вериги за луксозни стоки са склонни да платят едни от най-високите наеми за първокласно място на Пето авеню, хотелиерските компании смятат притежаването на обект в Манхатън като важен елемент от тяхната реклама, коментират анализатори.
Миналата година Ню Йорк е бил посетен от над 52 млн. туристи, като се очаква до 2015 г. този брой да достигне 55 млн. души. Средната заетост на стаите от началото на годината до август е била около 84%, което е над нивата отпреди кризата. Цените на стаите също продължават да вървят нагоре - средно 238 долара или с 4% над нивата за същия период на миналата година.
Ричард Борн, директор на BD Hotels, която притежава и управлява 25 хотела в Ню Йорк, твърди, че харесва дългорочните перспективи на града, но се тревожи, че вълната от ново предлагане може да повлияе отрицателно на пазара.
Той смята, че в началото на следващата година заетостта ще падне, тъй като предлагането на нови хотели нараства с по 6-8% годишно, а туризмът в града се разширява с по-бавно темпо от около 4-5% годишно.
"Това може да окаже отрицателен натиск върху цените или да забави новото строителство", допълва той.
Други са по-оптимистично настроени. Според Райън Меликър, анализатор от MLV&Co., по-добър показател за измерване на сектора е ръстът на заетостта в Ню Йорк, който продължава да изглежда положителен и ще засили бизнес пътуванията.
Това означава, че цените на нощувките ще продължат да се покачват, дори и усвояването да остане непроменено, прогнозира експертът.