fallback

Хонконг плаща скъпо за новите инфраструктурни проекти

Нарастващите разходи за строителство са повод за сериозни притеснения за бизнеса

17:40 | 17.09.13 г.

През годините Хонконг пресуши половин пристанище, за да освободи място за строителство и буквално бутна цяла планина през 90-те, за да изгради летище, пише Wall Street Journal. Мащабните строителни проекти не са чужди на мегаполиса. Обхватът на инфраструктурното строителство там в момента обаче е екстремен дори според неговите собствени стандарти, а темпото на това строителство оказва влияние както върху наличието на работна ръка, така и върху бюджетите.

Все по-високите разходи за обществени строителни проекти - от няколко нови линии на метрото и високоскоростна железопътна линия между Хонконг и съседната провинция Гуандун, до терминал за круизни кораби на мястото на старото летище и мост, който ще е сред най-дългите в света, превръщат града в едно от най-скъпите места за строителство в глобален мащаб.

Президентът на Института на оценителите на недвижими имоти в Хонконг Стивън Лай твърди, че в момента строителството е в пика си. "Обемът е толкова мащабен, че изпълнителите загърбват възможности да се включат в търгове, защото са толкова заети, че не могат да смогнат", коментира той.

Повечето от проектите, изброени по-горе, трябва да бъдат завършени или през 2015 г., или през 2016 г. Освен това тече и изграждането на тунел с дължина 2 мили, който се очаква да облекчи трафика в бизнес квартала. Приключването му е планирано за 2017 г.

Правителството твърди, че очаква разходите за държавни проекти да надхвърлят 70 млрд. хонконгски долара (9 млрд. щатски долара) годишно през следващите няколко години спрямо средно 21 млрд. хонконгски долара годишно за изминалите пет години. Част от увеличените разходи се дължат на по-големия брой и по-широкия обхват на проектите, но има и други причини.

Стойността на моста Хонконг-Джухай-Макао скочи с 3,3 млрд. хонконгски долара поради забавяне на строителните дейности с 9 месеца, през които съдът разглеждаше дело, свързано с въздействието на проекта върху околната среда. В същото време разходите за строителството на две от новите удължения на метрото в града са се увеличили с над 20 млрд. хонконгски долара от 2007 г. насам.

Според главния изпълнителен директор на Swire Properties Мартин Къбън бумът на инфраструктурните проекти не е съпроводен с пропорционално увеличение на работната ръка. Нарастващите разходи за строителство са повод за сериозни притеснения за компанията, отбелязва той.

По данни на консултантите от Rider Levett Bucknall разходите за частни строителни проекти са се покачили с 65% от 2006 г. До известна степен това поскъпване е компенсирано от забавянето на частното строителство на фона на държавните мерки за охлаждане на цените на жилищата. За да се справят с недостига и застаряването на работната ръка, властите в Хонконг спонсорират редица програми, включително игра, наречена "Build-Up Hero", която се предлага като приложение за iPhone. В момента около 70% от работниците в сектора са на възраст над 40 г.

Заплатите на работниците в най-търсените области непрекъснато нарастват, като при някои за последните две години увеличението е с 40%. Средната дневна надница за работниците в Хонконг варира от 90 до 270 долара в зависимост от опита и специализацията.

В крайна сметка градът получава онова, за което си плаща, твърди Саймън Роулинсън от EC Harris. "От една страна може би изглежда малко странно, че място, възприемано традиционно като локация с ниски разходи за труд, е толкова скъпо", казва той. "Когато отидеш там обаче виждаш колко е внушителна работата и разбираш, че тя е също толкова качествена, както на всяко друго място в света".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:21 | 05.09.22 г.
fallback