В Европа в момента се строят безпрецедентните 11,9 млн. кв. м търговски центрове, което представлява увеличение с 50% на годишна база, сочат данните на консултантската компания CBRE.
Строителството на търговски центрове е концентрирано основно на нововъзникващите пазари, като голям дял от него (74%) е съсредоточено в Източна Европа.
Подобно на миналата година прогнозите са, че Турция ще остане най-активният пазар с търговски площи от около 3,7 млн. кв. м в етап на строеж. Истанбул ще продължи да е най-активният строителен пазар и през идните години. В момента в мегаполиса се строят 37 мола.
Друг силно активен пазар в Европа е Русия с 2,88 млн. кв. м молове в строеж, която подобно на Турция се радва на силен икономически растеж и нарастващи доходи. По-голямата част от строителството е концентрирано в Москва, където през следващите 2-3 г. ще бъдат открити търговски центрове с площ от 1,4 млн. кв. м.
Украйна (789 888 кв. м), Полша (750 467 кв. м), Италия (665 779 кв. м) и Франция (648 200 кв. м) също регистрират сериозна активност. В Италия обаче се наблюдава забавяне. Очаква се обаче някои от проектите в строеж в Европа да закъснеят.
В Европа през 2012 г. са открити общо 100 търговски центъра с обща площ 3,44 млн. кв. м, като най-активни са били пазарите в Испания и Турция. Близо една десета от новооткритите молове обаче представляват разширения на съществуващи схеми.
До момента вече са завършени търговски центрове с обща площ от 1,5 млн. кв. м. Почти 60% от тях са в Турция, като 10% от всички завършени през първото полугодие проекти са разширения на съществуващи схеми.
"Бързият растеж на строителството на нови търговски центрове на нововъзникващите пазари в Европа се дължи на нарастващата средна класа, урбанизацията и засиленото потребителско търсене на по-качествени търговски обекти. Търговците се конкурират да се възползват от тези нови възможности. Освен това има и силна тенденция към препозициониране на съществуващи активи от страна на собствениците, които искат да привлекат по-богат микс от наематели, за да направят центровете си по-привлекателни за търговците, особено в Италия и Полша", коментира Невил Мос от CBRE.