fallback

Новите офиси на ИТ гигантите - на границата на реалността

Плановете за новите сгради символизират амбициите на компаниите да променят света, но са белег и за достигането на тяхната зрялост

13:36 | 28.05.13 г.

Докато по-голямата част от корпоративна Америка свива разходите за имоти, четирите най-влиятелни технологични компании в страната кроят планове за нови централи, които биха могли да спечелят архитектурната награда "Прицкер" със своята внушителност, пише Ройтерс.

Тази седмица Amazon.com обяви намеренията си да изгради три зелени балона в центъра на Сиатъл, като така се присъедини към кръглия "космически кораб" на Apple, комплекса от "отворени офиси" на Facebook, проектиран от Франк Гери, и новия Googleplex.

"Те са символ на желанието - заявка, че компаниите са специални и различни. Те отправят послание „Ние променихме света и ще продължим да го променяме", коментира Маргарет Омара, преподавател по история в Университета във Вашингтон. "Освен това тези сгради са отражение и на солидните им банкови сметки. Те имат много пари", допълва тя.

В исторически план обаче, когато една компания се заеме твърде сериозно с грандиозността на помещенията си, това често е сигнал, че тя е достигнала максимума на приходите и печалбата си. Тези фантастични сгради може да се окажат просто паметници на суетата и загуба на фокуса върху основния бизнес, на който се дължи успехът им на първо място.

"Мисля си, че космическият кораб на Apple ще получи прозвището "Звезда на смъртта", защото проектът е толкова голям, а моментът - толкова неподходящ", твърди хедж фонд мениджърът Джеф Матюс от Ram Partners. Сградата се появява в момент, в който продуктовите цикли на Apple може би достигат зрялост, обяснява той, като допълва, че вече не държи акции на Apple.

Уолтър Прайс, който управлява отдела за фондове за инвестиции в технологични компании в RCM Capital Management LLC, споделя това мнение. "Когато фирмите строят големи централи, обикновено те са наистина добре и имат силни очаквания за бъдещето и това често съвпада с пика на акциите им".

Apple, Amazon, Google и Facebook се конкурират за добри професионалисти в бранша, а атрактивните офиси им помагат в тази борба, допълва той.

Проектът на Amazon включва три сфери от стомана и стъкло с височина от по близо 30 м, които ще заемат централно място в в Сиатъл. В тях ще има много растения, както и самостоятелни и общи помещения за работа.

Google вече не се побира в първоначалната си централа в Силициевата долина и планира да построи т. нар. Googleplex с площ от над 100 000 кв. м съвсем наблизо. Той ще се състои от 9 четириъгълни сгради с градини по покривите, обградени от зелени дворове и свързани с мостове. Всички служители ще са разположени на не повече от 2,5 минути пеша един от друг, като целта е да се стимулира сътрудничеството.

Facebook Inc планира да изгради Facebook West - допълнение към основния комплекс на компанията в Менло Парк, Калифорния, който ще е с размерите на седем и половина футболни игрища. Според концепцията на сградата тя ще представлява на практика един огромен отворен офис, където служителите ще могат да ходят от единия до другия край без да минават през никакви врати. На покрива ще има парк.

Apple е с най-амбициозната идея - стъклен ринг с площ от 260 000 кв. м, разположен на площ от 176 акра. Той ще е отчасти паметник на бившия главен изпълнителен директор Стив Джобс, който го описваше като космически кораб и участваше активно в плановете преди смъртта си през 2011 г. Проектът, който може до струва до 5 млрд. долара, ще осигури място за работа на 12 000 служители на Apple.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:29 | 13.09.22 г.
fallback