На пазарите на бизнес имоти в някои от водещите градове в Китай се оформя балон, предупреждава Уан Юнпин, генерален секретар на Китайската асоциация за бизнес имоти, цитиран от онлайн изданието Caixin Online.
Според него в градове като Шънян, Чънду и Тиендзин "има огромно предлагане, но за строителите е трудно да намерят достатъчно търговци и други фирми, на които да отдадат под наем сградите в краткосрочен план".
От 2010 г. ограничителните мерки, наложени от централното правителство с цел охлаждане на пазара на жилищни имоти, накараха местните власти да предлагат на търг повече парцели за бизнес проекти. Това на свой ред привлече много строители и инвеститори.
Дори и в случаите, когато даден парцел е определен за жилищен проект, местните власти обикновено карат строителите да отделят до 20% от него за изграждането на имоти с друго предназначение. Освен това строителите гледат на бизнес имотите като на убежище, което им позволява да заобикалят ограниченията. В тази ситуация логично предлагането на търговски площи в молове и офиси нараства с бързи темпове.
Така се стигна и до свръхпредлагане на пазара на бизнес имоти в Китай. Между 2011 и 2015 г. в 20-те водещи китайски градове ще бъдат построени бизнес площи от 160 млн. кв. м., сочат данни на компанията за услуги в имотния сектор E-House (China) Holdings Ltd. Около 55% от тях ще бъдат концентрирани в централните и западни райони.
Но населението и по-слабо развитите икономики на някои градове не могат да поддържат подобно строителство на бизнес имоти, отбелязва Дзяо Цин, президент на строителната фирма Beijing Zhongkun Investment Group Co. Ltd.
Между 2010 и 2012 г. средното годишно темпо на растеж на търговския сектор е било 15%, като в същото време средният годишен ръст на инвестициите в бизнес имоти е достигнал 27%. Този дисбаланс води до увеличение на неусвоените площи. Към края на 2012 г. средният дял на неусвоените площи в търговските центрове в средно големите градове е бил 10,5% в сравнение с 10,2% през 2011 г.
Експерти предупреждават също, че са много малко строителните компании, които имат стратегия за бизнес имотите. Повечето от тях навлизат в сектора просто защото могат да получат евтина земя от местните власти.