Повече от 20 агенции на недвижими имоти от Шумен и региона присъстваха на бизнес дискусията на сайта за обяви за недвижими имоти Imoti.net. Темата на работната среща, която се проведе на 8 юни в хотел Contessa в областния град, беше „За по-добра среда на живот в Шумен“, а в нея участие взеха представители на имотния сектор и бизнеса, които коментираха актуалното състояние на пазара на недвижими имоти и споделиха очакванията си за неговото развитие. Водещ на работната среща беше Снежана Стойчева, управител на Imoti.net.
През 2021 година са издадени разрешителни за строеж на 300 хил. кв.м. производствени сгради, а през тази се очаква да бъдат построени 14 нови завода, което ще открие повече от 1200 нови работни места. Това заяви по време на работната среща зам.-кметът по строителство и екология Боян Тодоров. Той изрази мнението, че развитието на Индустриалния парк в града привлича много хора от региона и дава сериозен тласък на жилищното строителство в Шумен.
В рамките на бизнес дискусията главният архитект на Шумен арх. Галин Антонов информира, че през изминалата година са издадени 350 разрешителни за ново строителство, а през тази година се очаква да са повече от 360.
Анализаторът от ЕРА недвижими имоти и преподавател в Икономическия университет гл. ас. д-р Мирослав Владимиров представи актуална информация за пазара на недвижими имоти. По негови думи, продажбите на имоти в Шумен следват общата тенденция в страната – увеличение и през тази година. Преобладава търсенето на имоти, докато предлагането е доста ограничено. Купувачите предпочитат тристайни жилища с две спални и над 85 кв.м. Средните цени в Център, Добруджански квартал, „Тракия“ и „Боян Българанов“ се движат между 850 и 1100 евро на кв.м.
Участниците в дискусията посочиха, че от година и половина се забелязва увеличен интерес към селските имоти в района. Купувачите са основно млади хора - до 40 г., които търсят къщи в района до 15 км от града на цени между 25 – 50 хил. евро. Има интерес и към по-отдалечени села, в които все още може да се намерят имоти за около 10 хил. лева.
Селските имоти в региона се закупуват предимно с налични средства, но за придобиване на жилищни имоти в града се използват ипотечни кредити. Даниела Иванова от Пощенска банка представи данни, според които банката отчита ръст в жилищното кредитиране в Шумен с 23%, а в размера на отпуснатите кредити ръстът е 24%. Купувачите, които финансират с кредит покупката на имот, са на възраст до 45 години, а 95% от сделките са за завършени имоти.
По време на бизнес дискусията на Imoti.net гл. ас. д-р Мирослав Владимиров посочи, че инфлацията има международен характер и България не е изключение, а средното годишно реално повишение на цените на имотите у нас е малко под средното за ЕС – 3,8% при 4,06% за ЕС. Усещането, че в България има много изтеглени кредити и задлъжнели домакинства противоречи на данните от European Mortgage Federation при сравняване на ипотеките спрямо БВП, тъй като у нас това съотношение е 11,6% срещу 46,1% средно за ЕС.
Според него основните тенденции през следващите три години ще бъдат усилено търсене на недвижими имоти, отрицателни реални лихвени проценти в кредитирането и номинален ръст на цените на имотите.
Бизнес дискусиите се осъществяват в унисон с цялостната мисия на водещия сайт за недвижими имоти Imoti.net, част от Investor Media Group, да стимулира прозрачното и професионално развитие на имотния бизнес в полза на потребителите. Те са част от програмата на „Годишните награди на Imoti.net“, които през 2022г. се провеждат за седма поредна година и отличиха най-добрите в сектора на недвижимите имоти за изминалата 2021 година.
Генерален партньор на „Годишни награди на Imoti.net“ е Пощенска банка. Основен партньор е Националната асоциация на строителните предприемачи. Събитието се провежда с подкрепата на Bulgarian Properties, ERA недвижими имоти, ЗАД „Армеец“, Сандер Корект недвижими имоти, Явлена недвижими имоти, Софконсулт и FREYWILLE. Официален автомобилен партньор на събитието: Порше София Изток и Volkswagen.
Институционални партньори са Български Съвет за Устойчиво Развитие, Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Университета за национално и световно стопанство (УНСС), PropTech Bulgaria, Френско-българска търговска и индустриална камара, Германо-Българска индустриално-търговска камара и Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия.
Медийни партньори са Investor.bg, Dnes.bg, Bulgaria ON AIR, Money.bg, сп. BusinessGlobal, Градът Медия Груп, вeстник „Строител“ и Stolica.bg.