През тази година ще започне основен ремонт на Дунав мост. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в Русе. Заедно с министъра на транспорта Николай Събев той се срещна с румънския вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата Сорин Гриндяну, съобщава пресцентърът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Обследването на Дунав мост е показало, че той е в много лошо състояние и дори има оголване на конструктивни елементи, съобщи Караджов.
Очаква се техническото проектиране за ремонта на моста на река Дунав между Русе и Гюргево да приключи през май и да бъде обявен конкурс по Закона за обществените поръчки за изпълнител. Караджов допълни, че се надява ремонтът да завърши през пролетта на 2023 година.
Техническото проектиране, което тече в момента, е разделено на три етапа. Приключило е проектирането на първия междинен етап и проектът ще се разгледа от Експертния технико-икономически съвет към АПИ. Този технически проект ще определи конкретните ремонтно-възстановителни дейности, които трябва да бъдат изпълнени на съоръжението, прогнозната стойност и точния срок за изпълнението им.
Караджов и министърът на транспорта Николай Събев се договориха с Гриндяну България и Румъния да започнат да изпълняват Меморандума от 2019 година. В него е записано, че ще бъдат проучени пет възможни локации за бъдещи мостови съоръжения над река Дунав. Това са Оряхово – Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Свищов – Зимнич, Русе - Гюргево и Силистра – Кълъраш. За да се ускори изпълнението на Меморандума, под патронажа на министрите на регионалното развитие и транспорта се създават две работни групи, които ще заседават на всеки три месеца.
Освен за изграждане на нов мост на Дунав работните групи ще забързат изпълнението на проекта FAST Danube, чиято цел е да подобри корабоплаването в общия българо-румънски участък на реката през цялата година.
В Русе регионалният министър коментира и темата за изграждането на автомагистралния път Русе – Велико Търново. Той уточни, че е проведен търг за проектиране и строителство. Офертите са отворени, но победителят ще стане ясен, след като се определи началната точка на магистралата. Тя зависи от зоните по „Натура 2000“ както на румънска, така и на българска територия.
„Надявам се с днешната среща да се даде тласък на този процес, защото нулевата точка е всъщност вторият мост над Дунав при Русе“, заяви регионалният министър. Той обясни, че ЕК поставя като приоритет развитието на коридора Букурещ – Русе – В. Търново през АМ „Хемус“. Тази магистрала може да продължи през Стара планина, да пресече магистралите „Тракия“ и „Марица“ и да стигне до гръцката граница.
„Това го прави истински трансграничен коридор между Румъния, България и Гърция и трите държави заедно бихме могли да получим европейско финансиране за изграждането му, включително и за втори мост над Дунав край Русе“, допълни Караджов.
Фериботната линия Русе-Гюргево ще бъде възобновена не по-късно от юни тази година, като целта е да бъде поета голяма част от тежкия трафик между България и Румъния, стана ясно още от срещата на Караджов и Събев с Гриндияну.
„През месец март ще бъдат изработени протоколи и регламенти за уеднаквяване на процедурите по преминаване на двата гранични пункта, така че престоят на превозни средства на и около ГКПП да се съкрати чувствително“, заяви Събев след срещата, цитиран от пресцентъра на Министерството на транспорта.