Ритейл парковете остават във фокуса на пазара на търговски площи у нас и през третото тримесечие, сочи доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
“С 202 хил. кв.м площи този сегмент продължава да привлича вниманието на наемателите и предприемачите”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в компанията.
„През последното тримесечие два нови проекта в областните градове допълниха общия обем, а повече от 150 хил. кв.м са в процес на изграждане или във фаза на планиране“, казва Петров. Ако всички проекти се реализират според плановете на предприемачите, през следващите две години площта на ритейл парковете в страната ще се удвои, допълва той.
Аптеките, дискаунт магазините, бързооборотните стоки, домакинските уреди и стоките за дома са сред най-бързо развиващите се търговци в ритейл парковете. Сегментът, който преди беше слабо развит, сега се превръща в най-подходящата платформа за експанзия извън София и големите градове.
За разлика от ритейл парковете повечето търговски центрове регистрират по-слабо активен период по отношение на откриването на нови обекти през третото тримесечие на 2021 г. Несигурността и сравнително наситеният пазар в големите градове правят някои марки по-предпазливи по отношение на експанзията, особено в областта на търговията със стоки, които не са от първа необходимост.
“Въпреки това повечето мениджъри на молове очакват последното тримесечие на 2021 г. да бъде по-активно както в София, така и в цялата страна. Търговските центрове в София продължават да регистрират относително стабилни нива на заетост, като свободните площи са около 6% през последното тримесечие”, коментира Красимир Петров.
Общото предлагане на площи в търговски центрове в страната остава 815 хил. кв. м, се казва още в доклада на Forton.
След лек спад на наемите в търговските центрове третото тримесечие е донесло стабилизация. Първокласните наемни нива в София остават 34 евро на кв.м. Наемите на централните търговски улици в София се движат около 52 евро на кв.м на месец за 100-150 кв.м. Нивата в търговските паркове остават 8-10 евро на кв.м в София и 7-9 евро на кв.м в областните градове.
Влизането на IKEA в Mall of Sofia с магазин от 1200 кв.м е откриването на най-голяма площ през периода. Adidas отвори 700 кв.м в Jumbo Plaza Retail Park, като още няколко сделки станаха факт в търговски центрове в столицата. В страната сред новооткритите магазини са тези на Pepco и Kik Design, наели съответно 560 и 650 кв.м в Burgas Plaza.