fallback

Ритейл парк за 4,5 млн. лв. ще се появи в Кърджали през пролетта на 2022 г.

Имаме по-голям интерес от наематели, отколкото площи, които можем да им предложим, казва инвеститорът в проекта

08:18 | 03.09.21 г.

Снимка: Ритейл парк Кърджали

Строителството на ритейл паркове набира скорост у нас през последните две-три години, а коронавирусната пандемия дава допълнителен тласък за изграждането им. По данни на консултантската компания Colliers International в момента в България има 19 работещи търговски парка, а около пет са в процес на активно изграждане.

„Търговските паркове са подходящ формат за търговци, опериращи по-големи магазини за масови стоки“, казва пред Investor.bg Димитринка Раковска, мениджър „Търговски площи“ в Colliers.

„Техният инвестиционен модел позволява по-ниски наемни разходи и са особено предпочитан вариант за по-малките населени места, където до скоро на практика липсваше инвестиционен продукт на българския пазар“, допълва тя.

По данни на Cushman & Wakefield Forton общият обем на съществуващите площи в ритейл парковете у нас вече достига 179 360 кв. м. Гъстотата им обаче е значително по-малка спрямо средните нива в Югоизточна Европа. У нас на 1000 жители се падат 27 кв. м, докато гъстотата в Сърбия и Румъния е съответно почти два пъти и почти три пъти по-висока.

Към момента средните наемни нива за ритейл парковете в София са между 8 и 10 евро на кв. м, докато в моловете те са над три пъти по-високи - около 34 евро на кв.м, по данни на консултантските компании. Освен това сървиз таксата в търговските паркове е едва около 1-1,50 евро на кв. м спрямо 8 евро на кв. м в моловете.

Според Раковска клиентите на ритейл парковете оценяват по-лесния достъп и паркиране, както и независимостта им от закрити общи части. 

През април догодина се очаква и Кърджали да се сдобие с първия си ритейл парк. Той ще разполага със седем обекта с опция за осми, като най-големият от тях ще бъде с площ от 1250 кв. м, съобщи за Investor.bg Генчо Трифонов, ръководител на компанията „Трил“, която е инвеститор в проекта.

Общата разгъната застроена площ на ритейл парка ще бъде 6800 кв. м, а средната площ на обектите в него – около 1000 кв. м Освен магазините той ще разполага и със зона за хранене. Трифонов очаква след пускането му в експлоатация там да бъдат открити около 60 работни места.

Преговори с наематели се водят от дълго време, като някои от тях вече са финализирани, а други са близо до приключване. Засега единственият приключен договор е с веригата магазини за хранителни стоки T Market.

Останалите потенциални наематели са европейски вериги, които оперират от дълго време на българския пазар и са познати като брандове, казва Трифонов. Той смята, че до края на септември ще бъдат сключени всички наемни договори с наемателите на обектите. Казва, че няма никакъв проблем със запълването им, а тъкмо напротив – интересът от страна на потенциални наематели е по-голям от площите, които може да им предложи.

Раковска отбелязва, че към присъствие в ритейл паркове се ориентират търговци, които предлагат масови стоки в нисък ценови сегмент, както и компании, които ползват по-големи площи и такива тип „биг бокс“. В същото време търговските паркове не са популярни сред търговците, предлагащи луксозни и по-нишови стоки, които не предполагат ежедневна или регулярна консумация.

Обичайният търговски микс в ритейл парковете включва супермаркет, дрогерия, магазини за масова мода, спортни стоки, обувки, стоки за дома, казва Раковска.

Стратегията на Трифонов при изграждането на микса от наематели в ритейл парк Кърджали е да покрие колкото се може по-голяма част от търсенето на пазара. Затова в търговския парк ще има хранителни вериги, магазини за мебели и стоки за дома, магазини за мода, спортни стоки и развлекателни обекти.

Инвестицията в проекта е около 4,5 млн. лв., като в сумата влиза и закупуването на терена, който е на стойност около 500 хил. лв. 80% от инвестицията е осигурена чрез външно финансиране. Трифонов казва, че не е срещнал проблеми с осигуряването на средствата благодарение на добрата кредитна история на компанията си. Инвеститорът „Трил“ се занимава с търговия на едро и дребно със строителни материали, стоки за дома, машини и оборудване.

Ритейл паркът ще се стреми да привлича клиенти от Кърджали, но и ще се възползва от локацията си, която покрива автомобилния трафик към и от Гърция в посока КПП Маказа. Очаква се проектът да оползотвори и предстоящите инфраструктурни подобрения в заобикалящия го район – нов пътен възел откъм източните квартали, локално платно с автобусна спирка за градски транспорт. Търговският парк се намира на главен път между два квартала, а комуникацията е отлична със светофарна уредба и обратни завои за хората, които идват от града и от околните градчета и села, казва Трифонов.

По думите му покупателната способност на хората в Кърджали е средна и под средната, макар че има и клиенти за по-скъпи брандове.

Според Раковска в Кърджали няма достатъчно предлагане на модерни търговски площи, а в същото време от дълго време има интерес от национални и международни вериги за откриване на търговски обекти в града. „Социо-демографският и икономически профил на града са добри предпоставки и мотивират и инвеститорския интерес в тази насока“, казва тя.

Наблюденията ѝ сочат, че други градове у нас, в които все още няма ритейл паркове или не са достатъчно, са Хасково, Благоевград, Пазарджик, Русе и Плевен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:36 | 14.09.22 г.
fallback