Завършването на третата линия на метрото не трябва да бъде отлагано, защото проучвания показват, че всяка година отлагане води до оскъпяване с почти 20% и макар че метрото в София е едно от най-евтините в Европа, това са сериозни пари, каза проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на Метрополитен, по време на форума „Градска инфраструктура и мобилност“, организиран от Градът медиа груп.
Той съобщи, че следващия месец ще бъдат пуснати още четири станции от третата линия на метрото, с което ще бъдат завършени първи и втори етап, включващи 12 км и 12 станции от „Горна Баня“ до квартал „Хаджи Димитър“. След пускането на новите четири станции метрото ще е с дължина 51 км с 47 станции и ще гони над 450 хил. пътници дневно.
„Метростанциите от първи и втори етап на третата линия се изградиха в много сложна обстановка, при изключително неблагоприятни геоложки условия. Тунелите бяха прокопани със специална германска тунелопробивна машина, а метространциите бяха изградени по различни технологии съобразно конкретните геоложки условия. Изградено беше и голямо депо, в което са доставени 20 метровлака за първи етап. В момента се доставят още десет влака, за да се обезпечат следващите етапи от третата линия“, каза инж. Братоев. И допълни, че тя се различава от другите линии по съвременната си автоматика, която позволява управление на движението по радио канал, влаковете имат опция за работа без машинист, а пероните са преградени със специални перонни преградни врати, за да няма инциденти с пътниците.
Предстои реализирането на още два етапа от третата линия. Първият участък е „Хаджи Димитър“ – „Левски“ – бул. „Владимир Вазов“, включващ три станции. Той е предложен за финансиране от Фонда за възстановяване, има приключени тръжни процедури и се очаква през април да започне подписването на договорите. След като се одобри финансирането, ще започне физическото изпълнение на проекта, вероятно през лятото, като прогнозният период за строителството е 2021-2025 г.
Другият етап е участък от шест километра с шест станции от улица „Шипка“, през квартал „Гео Милев“, жк „Слатина“, зала „Арена Армеец“, София Тех Парк, „Цариградско шосе“. В момента вървят тръжни процедури, а участъкът също е предложен за финансиране от Фонда за възстановяване. Инж. Братоев изрази надежда до есента да приключат тръжните процедури и да започне физическото изпълнение на участъка.
Според него с всяко удължаване на линията на метрото броят на пътниците в него нараства изпреварващо. Един от ефектите, които се преследват с изграждането на метрото, е и намаляване на пътуващите в София автомобили. Към момента в резултат на наличието на метрото над 88 хил. автомобила дневно по-малко се движат в града, каза ръководителят на столичния Метрополитен.
Очаква се през 2025 г. спестените вредни газове благодарение на наличието на метрото да надхвърлят 100 хил. тона годишно. Средната скорост на пътуване с метро е 2,5 пъти по-висока спрямо наземния транспорт. Така всеки пътник в метрото икономисва между 40 и 50 минути дневно, което прави средно дневно около 220 хил. човекочаса, след като се реализира третата линия, каза инж. Братоев.
Той съобщи, че средната стойност на метрото в София е 45-50 млн. евро на километър, което го прави едно от най-евтините в Европа. За сравнение метрото в Амстердам струва 280 млн. евро на км, в Париж – 250 млн. евро, в Будапеща – 180 млн. евро, а в Букурещ – над 100 млн. евро.