Моловете в България, които са собственост на южноафрикански фондове за инвестиции в недвижими имоти, са сред най-слабо представилите се в портфейлите им от активи в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през пандемичната 2020 г., стана ясно от отчетите на компаниите, публикувани през последните дни.
Нетната оперативна печалба на Paradise Center и Serdika Center, които са собственост на NEPI Rockcastle, е намаляла с 36,1% на годишна база през 2020 г. и е регистрирала най-голям спад сред активите на фонда в ЦИЕ. Софийските молове на най-голямата имотна компания, листната на борсата в Йоханесбург, отчитаt и най-голямото понижение на посещаемостта в региона с 40,5% на годишна база. NEPI е собственик на търговски центрове и в Румъния, Полша, Унгария, Словакия, Хърватия, Сърбия, Чехия и Литва. Тя придоби двата търговски центъра в София през 2017 г. за общата сума от малко над 450 млн. евро.
В същото време оборотът на The Mall се е свил с 37% през 2020 г., като само през второто полугодие понижението достига 40,3%. Това също се оказа най-големият спад в портфейла с търговски центрове на южноафриканската компания Hyprop Investments в ЦИЕ. Компанията придоби The Mall през 2017 г. в сделка за 176 млн. евро. Фондът, който е собственик и на два мола в Загреб и по един в Белград, Скопие и Подгорица, притежава чрез британското дружество Hystead Limited 60% от активите в Централна и Източна Европа. Останалите 40% са за партньора му в региона PDI Investment.
Третата южноафриканска компания, която е притежател на търговски центрове у нас, MAS Real Estate, отчете значителен спад за миналата година в доходността от моловете „Галерия“ в Бургас и Стара Загора, както и в приходите от наеми, които те ѝ носят. През второто полугодие доходността от търговския център в Бургас е била 6,2% при 7,8% през същия период година по-рано, а тази от мола в Стара Загора се е свила до 5,6% при 9,3% година по-рано. В същото време приходите от бургарския мол са се свили до 4,4 млн. евро спрямо 6 млн. евро в края на 2019 г., а от старозагорския достигат 1,1 млн. евро спрямо 1,9 млн. евро към края на 2019 г.
Освен у нас южноафриканският фонд има присъствие и в Румъния и Полша. През 2017 г. MAS Real Estate придоби моловете „Галерия“ от полската група GTC чрез дъщерното си дружество PKM Investments в сделка за 62 млн. евро. Управлението е съвместно с Prime Kapital, с която MAS оперира и в Румъния.
Пазарната стойност и на четирите търговски центъра в България намалява. Към края на 2020 г. Paradise и Serdika се оценяват на 486,8 млн. евро, докато година по-рано стойността им е достигала 514,7 млн. евро. Коронавирусната криза е обезценила и The Mall с 4,4%, показаха данни в отчета на Hyprop, без да се посочва конкретната му стойност. В същото време посещаемостта му се е свила почти наполовина (43,6%), като спадът също е един от най-големите сред активите на собственика му в ЦИЕ.
През 2020 г. стойността на мол „Галерия“ в Бургас е намаляла с 6,4 млн. евро и сега той се оценява на 71,4 млн. евро. Едноименният търговски център на MAS в Стара Загора също се е обезценил, но значително по-малко – от 20,5 млн. евро в края на 2019 г. на 20,3 млн. евро в края на миналата година.
Повече предпазливост
Коронавирусната криза засегна тежко търговските центрове у нас, тъй като те трябваше да останат затворени при двете блокади през пролетта и в края на 2020 г. с малки изключения за хранителните магазини, банките и други обекти от съществена необходимост.
От отчета на NEPI стана ясно, че най-дългият кумулативен период на блокадите в ЦИЕ е отчетен именно в България – 101 дни, при 94 дни в Чехия, 85 дни в Румъния и едва около 50 дни в Хърватия и Унгария.
Несигурната среда за търговията на дребно у нас кара южноафриканските фондове да възприемат и по-предпазлив подход към бъдещите развития на българските си молове. MAS Real Estate съобщи в отчета си, че замразява плановете за разширяване на търговския център в Бургас и ще ги преразгледа отново през втората половина на тази година. През 2019 г. фондът придоби терен за разширяването на мол „Галерия“, като предвиждаше брутната му отдаваема площ да нарасне с 15 хил. кв. м. Целта беше да бъдат увеличени площите за мода, отдих и забавления, които обаче са сред най-пострадалите сегменти от коронавирусната криза.
В отчета на NEPI пък не се споменава нищо за търговския център в Пловдив. Преди пандемията фондът планираше той да отвори врати до края на третото тримесечие на тази година върху терен на мястото на старата Сточна гара в града.
В същото време обаче пандемията не е спряла разширението на Paradise Center, като ремонтът на терасите почти е завършил. В The Mall пък е приключило преустройството на зоната за хранене, в което са били инвестирани 1,1 млн. евро. През юни м. г. търговският център беше разширен с 12 хил. кв. м, в резултат на което там се появиха 40 нови магазина, а стойността на инвестицията беше близо 24 млн. евро.
През миналата година е завършено и преустройството на мола в Стара Загора.