Столичните квартали "Бояна" и "Драгалевци", които доскоро бяха популярни основно за покупка на къщи от високия сегмент, се променят с появата на ново строителство през последните години, раздвижило продажбите и в сегмента на апартаментите. Търсенето е насочено към малки бутикови сгради или в затворени комплекси, като купувачите са основно хора от поколението Y и Z (родените съответно след 1980 г. и след 1996 г.), сочат данни на компанията за луксозни имоти Unique Estates.
„Ако хората от предишните поколения трудно си представяха да отидат в апартамент над Околовръстното шосе, то хората на възраст около 30-35 години отдавна не гледат на „Бояна“ и „Драгалевци“ като райони с къщи. Това са места близо до планината, удобни за спорт и физическа активност, с подобрена инфраструктура, големи магазини“, обобщава Светослава Георгиева, оперитавен директор на компанията.
Докато в „Драгалевци“ са се оформили цели зони с нови апартаментни комплекси, в „Бояна“ преобладава микс от ново и старо строителство. Предлагането на апартаменти там е концентрирано в района на местността Гърдова глава.
Пандемията е възродила търсенето на къщи във високия сегмент в крайградските райони на София. Интересът към ново строителство е повишен, като кварталите с такива имоти се радват на силен интерес от купувачите, констатира компанията в обзора си за пазара на луксозни имоти в София през 2020 г..
Все по-активни са хората от поколението Y, които предпочитат къщи или апартаменти в малки бутикови сгради или в затворени комплекси в южните райони на София и в полите на Витоша. Освен традиционните клиенти от корпоративния сектор интерес за покупка през последните месеци проявяват и българи, живеещи в чужбина. Много хора в предпенсионна възраст също обмислят инвестиция в луксозен имот в търсене на стабилно и доходоносно вложение за спестяванията си, става ясно от доклада.
Данните показват засилен интерес миналата година както към традиционни локации като кварталите по Витошката яка, така и към райони, които дълго време са били на втори план – Лозен, Бистрица, Банкя, Владая, Панчарево, Железница. Според компанията възраждането на интереса към тези райони се дължи на двете вълни на блокада и тенденцията за работа от вкъщи.
“Много хора решиха да инвестират във втори крайградски дом, за да имат място, където могат да се установят временно сред зеленина, двор, въздух и повече пространство в случай на пандемия или други ограничения. Това търсене формира нов сегмент на пазара – покупка на втори дом около София, и върна интереса към редица позабравени райони“, коментира Светослава Георгиева.
По нейни наблюдения в районите с по-слабо развит пазар като „Панчарево“ и „Малинова долина“ внимание привличат основно построените през последните години затворени комплекси.
Южни райони
Близостта до мол и спирка на метрото, както и появата на нови апартаментни комплекси са превърнали „Кръстова вада“ в притегателен център за купувачите на луксозно строителство. Цените в тази част на квартала се движат около 1900-2000 евро на кв. м и нагоре. Предимството му според доклада е, че концентрира по-крупни проекти с уреден достъп, добра вътрешна инфраструктура и места за паркиране. В това отношение „Кръстова вада“ се радва на по-хомогенно развитие в сравнение със съседни квартали като „Манастирски ливади“ и „Витоша“ и измества фокуса на купувачите на луксозни имоти от тях.
В „Манастирски ливади“ най-предпочитана е зоната около бул. „България“, където предлагането е концентрирано в затворени комплекси или висок клас самостоятелни сгради. В тази част търсенето е за завършени и обзаведени жилища, като цените достигат до 2000 евро на кв. м. Значително по-ниски са ценовите нива във вътрешността на квартала, където достъпът е по-труден и застрояването е по-хаотично, предимно от самостоятелни жилищни сгради, става ясно от доклада.
Подобна е картината в квартал „Витоша“. Търсенето на луксозни имоти там е концентрирано в зоната към Околовръстното шосе, където преобладават големите затворени комплекси и уличната мрежа е по-добре уредена. Останалата част от квартала е с недобра инфраструктура и ограничено предлагане на подходящи апартаменти – ново строителство, с големи квадратури, уреден достъп и добри възможности за паркиране.