Концесионерът на летище София, дружеството СОФ Кънект, е уведомило Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за намерението си да придобие контрол върху част от „Летище София“ ЕАД, летищния оператор на столичния аеропорт, съобщава антимонополното ведомство на сайта си.
Ходът е част от концесионния договор между СОФ Кънект и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МИТС), който беше подписан на 22 юли тази година.
„Летище София“ ЕАД е търговско дружество със 100% държавно участие в капитала. Едноличен собственик на капитала е МИТС. То оперира летищната инфраструктура, оператор е на търговските обекти в двата пътнически терминала и е водещ доставчик на наземни услуги в България, като преди коронавирусната криза е обслужвало около 10 хил. самолета годишно, става ясно от сайта му.
Писмени становища по сделката и въздействието й върху конкуренцията на пазара ще се приемат в деловодството на КЗК в срок от седем дни от датата на публикуване на съобщението на 27 октомври, след което антимонополното ведомство трябва да се произнесе с окончателно решение.
Припомняме, че консорциумът СОФ Кънект беше избран от МИТС за концесионер на летище София за срок от 35 години през лятото на миналата година, но изборът беше оспорен от останалите четирима участници, подали оферти за концесията. В края на миналата година обаче КЗК потвърди избора на СОФ Кънект за концесионер на столичното летище, а няколко дни по-късно най-голямата британска летищна група „Манчестър Еърпортс Груп“, която участва в процедурата на транспортното министерство с китайската „Бейджин Енджинийринг Груп“, съобщи, че ще обжалва решението на КЗК пред Върховния административен съд (ВАС).
В крайна сметка на 5 юни тази година съдът остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията и потвърди избора на СОФ Кънект за концесионер. Офертата на обединението включва концесионно възнаграждение в размер на 24,5 млн. евро и капиталови инвестиции от 608 млн. евро.
Консорциумът обединява френския фонд Meridiam, специализиран в развитието на инфраструктурни проекти, австрийската строителна компания Strabag и оператора на летището в Мюнхен – „Флугхафен Мюнхен“. Meridiam има дял от 99% в обединението, а Strabag притежава останалия 1%. Ролята на летище Мюнхен предизвиква най-много въпросителни, тъй като то не е акционер в консорциума. В интервю за Investor.bg миналата година говорителят на СОФ Кънект Щефан Верман обясни, че летище Мюнхен има договор с МИТС, чийто срок е за минимум 12 години.
Консорциумът планира изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.