Лъчезар Тодоров е изпълнителен директор на „Тера Тур Сервиз” ЕООД от 2001 г. Дружеството концентрира интересите си в областта на инвестиране, изграждане и експлоатация на недвижимост и туристически обекти на територията на България.
Последната инвестиция на компанията е 5-звездният хотел Хаят Риджънси, намиращ се в центъра на София. В активите на Тера Тур Сервиз е комплексът „ Правец Голф и Спа“, който включва хотел РИУ Правец Ризорт, Правец голф клуб и недвижима собственост – Правец Резиденс. Компанията основава и сезонната хотелска верига “Helios HG”, която включва няколко хотела на брега на Черно море.
Лъчезар Тодоров е член на Националния борд по туризъм в България и един от българските специалисти в инвестиционни проекти, управление на персонала, финанси и стратегическо планиране. Популярен говорител е на множество инвестиционни форуми за недвижими имоти и туризъм в страната и чужбина.
Господин Тодоров, хотел Хаят Риджънси отваря врати в момент, когато хотелите във високия ценови сегмент в София отчитат спад със 70% на приходите и заетостта за първото полугодие. Как планирате да се справите с предизвикателната среда?
Наистина Хаят Риджънси София ще отвори в сложен период. Хотелиерската индустрия е една от най-силно засегнатите от пандемията от COVID-19, но имаме готов хотел, обучен екип, както и сериозни мерки за здравна безопасност, разработени за веригата Хаят и прилагани в целия свят.
Разполагаме с изключителен продукт, така че би било безотговорно към нашите бъдещи клиенти, към подготвения екип и инвеститора да не опитаме да посрещнем предизвикателството. Както винаги досега за хотелите на Тера Тур Сервиз ЕООД, ще разчитаме на отличната локация на хотела, добрия продукт и безупречно обслужване. Сигурен съм, че това ще бъде оценено от нашите гости.
Кога официално ще заработи хотелът, какви клиенти ще се стремите да привлечете и на какви концепции и стратегии ще заложите за привличане на посетители?
Първите гости ще бъдат настанени на 1 септември. В момента завършват обученията, като последната седмица се работи „на живо“ – т.е. всеки изпълнява задачите и функциите така, както би го правил и при отворен хотел.
Разработена е детайлна маркетингова и търговска стратегия. Ще работим както с международните, така и с големите български компании, които имат своите бизнес и административни централи в София. Много помага и широката база данни на Хаят Интернешънъл, която ни свързва не само с милионите лоялни клиенти, но и с хиляди корпоративни договори.
Какви ще бъдат средните цени на стаите и каква заетост целите да постигнете през първата година?
Ценовата политика ще отразява предизвикателставата на изключително конкурентата среда и намалялото търсене, т.е. ще се стараем да бъдем гъвкави. Едновременно с това еднозначно се позиционираме във високия сегмент на петзвездните хотели в София.
Планираната заетост за първата години ще зависи много от развитието на епидемичната обстановка, но ние сме оптимисти и смятаме да преминем 50% още през първите шест месеца. С откриването на хотел Хаят Риджънси в сегмента на петзвездните хотели в София се прибавят нови 183 стаи. Има ли място за нов петзвезден хотел в столицата?
София изоства от много европейски столици по отношение на брандираните хотели изобщо и в частност на петзвездните. След Хилтън и Интерконтинетал, Хаят, а в бъдеще и Мариот, ще запълнят отчасти тази празнина. Конкуренцията между повече висококатегорийни хотели ще повиши качеството на продукта, но и ще направи нашия град по-разпознаваем като дестинация за срещи, конгреси и събития, както и за културно-исторически и ваканционен туризъм.
Пандемията от COVID-19 се отрази негативно на заетостта и приходите на хотелите у нас и в чужбина. Кога очаквате възстановяване на приходите на градските хотели в София до нивата от 2019 г. и от кои фактори ще зависи това?
В отсъствието на трайно решение на проблема с вируса едва ли някой може да даде точно предвиждане. Не бих искал и аз да правя спекулации. Мога да споделя, че плановете, които правим в момента, са да достигнем тези прогнозни нива през 2021 г. Това ще зависи не само от нас като инвеститор и мениджърска компания, но и от проактивната и бизнес-ориентирана позиция на държавата и общината.
Хотел Хаят Риджънси разполага също с мултифункционални зали за срещи и пространство за събития. Доколко развит е конгресният туризъм в София и какво още е необходимо да се направи за насърчаването му?
Да, Хаят Риджънси София предлага зали и пространства за събития, които са създадени да бъдат многофункционални и интересни. Надявам се, че те ще бъдат радушно посрещнати от организаторите на събития, с които ние работим традиционно отлично.
За съжаление конгресният туризъм е твърде слабо развит в София предвид огромните възможности, които дава нашият град. Необходимо е създаването на организация, в която да се включат както Столична община, други общински и държавни предприятия (например летище София, национален парк Витоша, НДК), така и частният бизнес (хотели, автобусни превозвачи), и тя да може да представи София като достойна дестинация за събития, включително конгреси и конференции.
Групата Тера Тур Сервиз управлява и пет хотела по българското Черноморие. Как ограниченията за пътуванията се отразиха на дейността и резултатите на хотелите на компанията?
Ограниченията се отразиха тежко на обектите ни по Черноморието. От петте хотела, които имаме, в края на юни и началото на юли отвориха врати три при максимални мерки за здравна безопасност. Макар и постигнатите резултати да ни радват, те са далеч под тези за 2019 г., а и под нашите дори песимистични очаквания за 2020 г.
Много от традиционните ни пазари забраниха пътуванията до България – например Великобритания, Нидерландия, скандинавските страни. За нас обаче беше важно да отворим и да работим, както винаги по възможно най-добрия начин и заради нашите лоялни традиционни клиенти, и заради екипите от хора, за които това е работа и прехрана за техните семейства.
Как България може да се конкурира със съседните страни в привличането на туристи?
Преди всичко с повече внимание към сектора. За щастие през последните шест години поне имаме министерство на туризма, което прави доста в рамките на ограничените си бюджетни възможности. Но секторът като цяло е подценен както от институциите, така и от обществото като цяло.
На фона на негативизма, свързан с презастрояване и някои единични сериозни законови нарушения, не си даваме сметка колко важна е индустрията за поминъка на съществена част от българското население. Става дума не само за пряко ангажираните в хотелиерството колеги, но и за всички производители, търговци и доставчици на продукти и услуги, свързани с туризма – храни, напитки, плодове и зеленчици, транспортни услуги, пране и т.н. Според мен става дума за не по-малко от 25% от работещите хора в България.
Достатъчно адекватна ли е политиката на държавата за стимулиране на туризма в контекста на коронавирусната криза? Нужна ли е по-голяма подкрепа за хотелиерите?
Безусловно е необходима по-голяма подкрепа. След 1 юли вече можем да се възползваме от мерките за подкрепа на заетостта. Дотогава мярката 60/40 не беше работеща за нашата компания. Дори и сега обаче се сблъскваме с ограниченията за максимална сума за една компания – 200 хил. евро за период от три месеца. На пръв поглед това е сериозна сума, но всъщност фонд "Работна заплата" на Тера Тур Сервиз надвиша един милион лева на месец.
Повечето от приетите мерки се отнасят до микро-, малки и средни предприятия, но поради самото естество на бизнеса много от хотелските компании са големи предприятия, които остават извън помощта. А кризата влияе също толкова зле и на големите предприятия, които са работодател на стотици, а в някои случаи и на хиляди хора.
Искрено се надявам, че при следващото решение за удължаване на мерките, правителството ще вземе предвид и нашите нужди, а БНБ ще удължи шестмесечния мораториум върху кредитите и лихвите върху тях. Това би дало глътка въздух и възможност на бранша да се подготви за следващата година, която се надяваме да бъде по-добра.
Как коронавирусната криза ще промени хотелската индустрия у нас и в света? Кои са трайните промени, които очаквате да настъпят?
Все още е рано да се даде отговор на този въпрос. Всяка криза представлява възможност да научим нови уроци, да придобием нови умения. Хотелиерството съществува, за да обслужва хората, които пътуват, да ги събира, да създава среда, подходяща за социални контакти.
Надявам се, че скоро ще бъде намерена подходяща ваксина и че хората няма да се откажат от свободата, която имат едва от няколко десетилетия – да пътуват свободно, да пътуват често на близо или надалеч. Това ще ни помогне да продължим.