Бъдещите офиси ще са по-гъвкави, а значителна част от компаниите ще въведат хибриден модел на работа със служители в традиционния офис и дистанционни служители заради пандемията. Това показват данни от проучване на консултантската компания MBL.
Проучването е проведено сред 100 наемателя на офиси в София.
Около две трети (63%) от анкетираните очакват негативен ефект върху бизнеса във връзка с пандемията, докато при 19% не се очакват значителни промемени. 7% са песимисти относно краткосрочните и дългосрочни резултати, докато при 11% от компаниите са се появили нови възможности за разрастване в резултат на пандемията, показват данните.
По-голямата част от наемателите (42%) нямат планове за промяна на броя служители, докато 30% все още не са сигурни дали ще има някакъв ефект върху броя на персонала. Само една пета от анкетираните наематели дават негативна обратна връзка и предвиждат съкращения, а 9% ще наемат служители.
Повече от половината (55%) от ползвателите на офис площи са съгласни (12% от които са категорични), че в резултат на пандемията компанията им ще промени модела си на работа от изцяло традиционнен офисен модел към изцяло дистанционен или полудистанционен модел.
Една пета (20%) от анкетираните все още са несигурни дали ще бъдат приложени нови методи на работа, докато 25% остават консервативни и са по-скоро склонни да продължат да работят по вече установените начини.
Резултатите от проучването показват, че бъдещият офис ще бъде гъвкав, като по-голямата част (57%) от работните места ще са разположени в стандартния офис, една трета (32%) от служителите ще работят от вкъщи, а 11% ще използват гъвкави офис пространства.
Три четвърти от анкетираните ще намалят гъстотата на служителите в офисите чрез ротация, работа от дома и използване на гъвкави офиси, за да спазват правилата за социална дистанция, показват още данните.
Отговорите сочат още, че повечето фирми (41%) отчитат подобрение на продуктивността на служителите по време на карантината и работата от дома. Други 37% не отчитат промени, а 22% казват, че продуктивността е паднала.
Що се отнася до критериите за избор на офис, повечето наематели отчитат поддръжката и допълнителните услуги, като и възможността за гъвкавост (увеличаване и намаляване на броя работни места) като най-важни. Други важни критерии са локацията, достъпността с транспорт, цената, паркирането и т.н.
По отношение на цената 58% от анкетираните наематели са поискали отстъпки по договорите си за наем под някаква форма, а останалите не са търсили промени. Най-често наемателите са получили временно намаляване на наема. Има и случаи на постоянно намаляване на наема, предсрочно прекратяване на договора за наем, предоговаряне на други условия по договора, както и подписване на по-краткосрочен договор.