Почти половината от наемателите и наемодателите на търговски площи у нас очакват приходите им да достигнат или надминат нивата си отпреди пандемията най-късно до края на годината, ако няма втора вълна на коронавирус. Това показва допитване на консултантската компания Colliers International, проведено през юни.
Към момента преобладаващата част от наемателите и наемодателите на търговски площи регистрират спад на текущите приходи в сравнение със същия период на миналата година. При собствениците на шопинг центрове и търговски паркове той варира най-често между 10% и 30%, а при една пета от тях надминава 50%.
Без промяна в текущите си приходи са 14% от респондентите от страна на наемодателите. Сред тях има и такива, които отчитат ръст обикновено в рамките на до 20%.
Голяма част от търговците (71%) също наблюдават намаление на приходите в сравнение със същия период на миналата година, което споделят, че е между 30% и 50%. При 17% от участниците в проучването от страна на наемателите на площи липсва промяна, а 12% регистрират увеличение на приходите си.
Това развитие до голяма степен обясняват с откриването на повече обекти през периода и на ръста на онлайн продажбите. Явлението е особено валидно за търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и за дискаунт веригите.
Мерките, приложени от наемодателите за справяне с ефектите от здравната криза, са разнообразни. Най-често споменаваната е предоговаряне на наема, въведена от 90% от респондентите от съответната група.
Намаляване или оптимизиране на оперативните разходи са приложили над 60% от запитаните, 24% са съкратили работното си време, а 14% са инвестирали повече ресурси в промоционални кампании.
И при наемателите най-често посочваната мярка за справяне с последиците от пандемията е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, в резултат на което 45% от респондентите регистрират увеличение на приходите от електронна търговия.
Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.