Промени в наредба за воденето и съхраняването на имотния регистър целят да се намали административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез електронизиране на част от дейностите по вписванията, отбелязванията, заличаванията и издаването на преписи и удостоверения. Те са предложени от Министерството на правосъдието и са качени за обществено обсъждане до 29 юни на сайта Strategy.bg.
Промените в Наредба №2 от 2005 г. предвиждат още автоматизирано пренасяне на данни от кадастралната карта и регистри в системата на вписванията чрез вътрешни административни услуги, с което би отпаднала необходимостта от посещения на място в администрацията.
Електронизацията на регистрите, партидите и азбучния указател ще промени сроковете за съхранение на съответните документи, като се предвижда тези от тях, които се водят на електронни носители, да се съхраняват безсрочно.
Промените предвиждат още да отпадне правилото за съвкупни партиди на поземлен имот, сгради и обекти в сгради, за да не се блокира обменът на данни с кадастъра. Връзката между тях ще се създава и поддържа по естествен път чрез кадастралните идентификатори.
Според правосъдното министерство промените ще помогнат за постигане на реална свързаност между информационните системи на кадастъра и на имотния регистър и така ще подобрят качеството и актуалността на данните, позволявайки системно отстраняване на очевидни фактически и технически грешки.
Очакванията на министерството са в средносрочен план промените да създадат условия за преминаване към система за поимотно вписвание, което е стратегическа цел на правителството.