Интерактивна база данни за електронен технически паспорт на строежи позволява да се проследи целият процес по създаване на обектите и тяхната експлоатация.
„Системата е резултат от инициатива на Камарата на архитектите в България (КАБ), стартирана още през 2017 г. Тогава посетихме Македония и видяхме как работи тяхната електронна платформа за издаване на разрешение за строеж“, каза пред Investor.bg арх. Петкана Бакалова, заместник-председател на КАБ. „Вече почти три години настояваме и в България да се премине към одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж по електронен път", допълва тя.
"Благодарение на нас в Закона за устройство на територията (ЗУТ) бе предвидено предаване на инвестиционните проекти в цифров вид, но не срещнахме разбиране това да става чрез единна електронна платформа. Затова проведохме редица срещи, включително на най-високо ниво. С вицепремиера Томислав Дончев разговаряхме за възможността КАБ да създаде електронната система и да я предостави за безвъзмездно ползване на общини и държавни администрации. Разбира се, с опция в бъдеще да може да се свърже със системата за електронно управление, която правителството ще изгради“, казва арх. Бакалова.
„Тъй като твърде дълго време нямаше развитие, решихме ние, Камара на архитектие в България, да създадем този софтуер, и да покажем как това ще облекчи всички участници в строителството. Обхванали сме целия процес по създаване на обектите и експлоатацията им – от възникване на инвестиционното намерение до необходимите дейности по ремонт и поддръжка на обектите по време на жизнения им цикъл“, допълва тя.
Системата съдържа три модула. Първият е за съгласуването и одобряването на инвестиционните проекти по електронен път. Той е съобразен с всички аспекти и детайли на действащото законодателство. Включва пълната информация, необходима за съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти и издаване на разрешение за строеж, включително придружаващи документи и изходни данни – за собствеността, пълномощни, условия за присъединяване и предварителни договори с експлоатационните дружества, геодезични заснемания, геоложки доклади, съгласувателни писма и др. Това е цялата необходима документация, за да бъде съгласуван и одобрен един инвестиционен проект, и да бъде издадено разрешение за строеж, обяснява арх. Бакалова.
„Системата е създадена да се прилага не само за сгради, но и за техническа инфраструктура. Предвижда се данните, отнасящи се до инвестиционните проекти за сгради да се въвеждат от архитектите, а за инженерната инфраструктура – от проектант по съответната водеща специалност. Системата може да извършва автоматично търсене в регистъра на КАБ, а ако получим достъп от Камарата на инженерите в инвестиционното проекитране – ще може и в тяхната система. Към момента можем да демонстрираме как автоматично се прави проверка дали съответният архитект притежава необходимата правоспособност, съответстваща на категорията на сградата, и дали правоспособността му е валидна към съответния момент. Т.е. няма нужда проектантите да прилагат към проектите удостоверения или главният архитект да рови в регистъра на проектантите, тъй като проверката става автоматично. Системата е подготвена да прави много подобни проверки в бъдеще, ако бъде осигурен достъп“, разказва арх. Бакалова.
Следващият модул на програмата е свързан с изпълнението на строителството. „Тук има възможност да бъдат прикачени всички документи, актове и протоколи, свързани с изпълнението на обекта съгласно действащата нормативна база, както и работни проекти, чертежи и детайли, снимков и видео материал. Всичко това прави процеса на строителството ясен и прозрачен“, отбелязва арх. Бакалова. Възможно е досието на сградата да бъде разширено с допълнителна информация по време на строителството.
Последният етап е създаването на електронен технически паспорт на строежа, който включва цялата изброена по-горе документация ведно със съответните административни актове, предписания и препоръки за експлоатацията на сградата. Предвидени са полета за попълване на данни за разходите за електричество, вода, газ и др. - като те могат да се извличат и директно от сметките, ако бъде предоставен достъп от съответните експлоатационни дружества. „По този начин проследяваме буквално как се „държи“ сградата в периода на експлоатацията ѝ и дали енергийните ѝ характеристики отговарят на предварително заложения в проекта клас на енергийна ефективност. В последния модул могат да бъдат вписвани и всички данни от ежегодните проверки на асансьорите, системите за противопожарна безопасност и др.“, казва арх. Бакалова. Софтуерът може буквално да изпраща SMS-и или имейл известявания за наближаваща дата за проверка на асансьора, газовата инсталация или системата за противопожарна безопасност.
Очаква се на първо време системата да има минимум 5000-6000 активни потребители, които имат право да въвеждат информация. „Нашият апел към държавната администрация е цифровото предаване на инвестиционните проекти да става чрез електронната система, вместо да се предава на дискове и флашки , с които никой да не знае какво се случва и как се съхраняват“, казва арх. Бакалова.
Системата е в облачна среда и е добре защитена, файловете се криптират, а достъпът до тях е от оторизирани лица чрез електронен подпис. „Проучихме възможността всички проектанти, които са членове на КАБ и КИИП да получат електронен подпис, осигурен от двете камари, за да могат да въвеждат информация в системата“, отбелязва арх. Бакалова.
Тя допълва, че е добре информацията за реализираните вече обекти също да бъде поетапно въведена в електронната система, за да може държавата да има информация за състоянието на сградния фонд и техническата инфраструктура в България. Това е и отправната точка за анализи, създаване на стратегии и програми за реализацията и управлението им. „Така може да се планират средства за ремонт на техническа инфраструктура (водопроводи, водоеми, електропроводи, топлопреносни и газопреносни мрежи), пътища, мостове, виадукти. Системата позволява чрез определени филтри да се сортира информация. Например, една община веднага може да види колко еднофамилни къщи има на територията си, колко са многофамилните сгради и жилищата в тях, колко и какви са промишлените предприятия, каква мощност се ползва в определен квартал. Последните данни биха бил полезни за експлоатационните дружества при подготовка на анализи на ефективността на разпределителните мрежи“, разказва арх. Бакалова.
„Предстои разговор със Столична община, където е изградена система, свързана с административните процедури, за да можем, в рамките на София, да демонстрираме, буквално веднага, ползата за всички“, допълва тя. Водени са разговори и с народни представители, които са дали подкрепата си за задействането на системата. „Добре би било, предвид настоящата ситуация, да се премине незабавно поне към електронно разглеждане и одобряване на инвестиционните проекти. Ние сме готови, очакваме държавата да предприеме необходимите мерки, за да може системата да бъде нормативно конституирана и да заработи“, казва арх. Бакалова.