Архитект Павел Янев учи във ВИАС (днешен УАСГ) и още от втората година на следването си започва да работи в различни архитектурни студиа, за да придобие опит в реалния живот на сградите. През 2011 г. той основава собствено архитектурно студио - ALL in STUDIO. Носител е на редица награди в България и чужбина.
Бихте ли разказали повече за проекта, който ви донесе наградата „Най-добър интериорен дизайн на частна резиденция“ на European Property Award. Колко време продължи работата по него, кои бяха основните предизвикателства пред Вас?
Работата по проекта продължи около една година, а основните предизвикалтества, с които се сблъскахме, бяха свързани с организирането на всички подизпълнители по трасето. Тъй като проектът беше изключително сложен от гледна точка на технология, автоматизяция на умна къща и изпълнен с много детайли, синхронизацията в изпълнението беше ключов фактор за реализирането му.
Какво е значението на наградата за бъдещата ви професионална дейност?
European Property Award отличава най-значимите проекти в областта на недвижимите имоти на международната сцена. Тези награди са част от International Property Awards и присъствието на проект на студиото ни в тази селекция е признание за работата ни като проектанти и изпълнители на обекти от най-висок клас.
Вярвам, че тази награда ще бъде основа за много контакти на международно ниво и проекти в чужбина, както и повод за още по-голямо доверие и по-добра съвместна работа с клиентите и партньорите ни в България.
Какви са новите тенденции в интериорния дизайн на жилищата от висок клас и как се променят предпочитанията на клиентите ви през последните години?
За никого не е тайна, че през последните години в София има бум на строителството на имоти от всякакъв тип, включително и от висок клас. Ако преди клиентите от този клас инвестираха главно в ефектни или скъпи мебели, днес те търсят жилища не само с отличителна визия и характер, а и с много повече функционалности и екстри. Например автоматизация, осветление с димиране и варианти на различни сцени, отопление и климатизация от най-висок клас, системи за пречистване на въздуха и висок клас уреди и санитарни елементи.
По отношение на материалите наблюдаваме продължаващ интерес към техническия и естествен камък, който присъства в мебели, плотове, стени и подови настилки с максимално големи размери на плочите. Все повече клиенти изискват и услуги по интериорно озеленяване и съдействие при декорация на завършените интериори.
Какъв е профилът на купувачите на жилищата, които проектирате?
По-голямата част от клиентите ни са купувачи на жилища от висок или най-висок клас – двойки или частни лица на средна възраст, със собствен бизнес и малко или никакво време да се занимават с майстори и ремонти. Те търсят изпълнение на интериорни проекти на максимално високо ниво и обикновено идват при нас след препоръка от предишни клиенти.
А по отношение на офис пространствата какви са изискванията на компаниите при проектирането на модерни офис сгради – отворените пространства или кабинетната структура надделяват?
През последните години работата на студиото ни е фокусирана върху жилищни проекти, но наблюденията ни на пазара на офиси сочи, че модата на отворените пространства преминава и обитателите на офиси от по-висок клас избират и ще продължават да избират варианти с кабинети и отделени работни помещения.
Основните проблеми на отворените пространства са невъзможността за концентрация, намалената продуктивност, шумът, както и трудната климатизация. Дори в стая за четирима души е трудно да се постигне консенсус за температурата на климатика, а какво остава за пространство с 40 бюра.
В Америка т.нар. офис модел на големи отворени пространства с работни клетки съществува от десетки години, защото събира възможно най-много работни места на квадратен метър, но е доказано, че той е и най-неблагоприятният за работа.
Бихте ли разказали за някои от големите проекти, по които работите в момента и кои са обичайните трудности, с които се сблъсквате в работата си?
В момента проектираме и изпълняваме няколко апартамента и еднофамилни къщи в столицата, както и многофамилна жилищна сграда. Всеки един от проектите е специфичен, защото цели да отговори на различните изисквания на клиентите ни. Например, докато в апартамент в квартал "Лозенец" се борим да изградим система за пречистване на въздуха, то в друга сграда планираме как да поддържаме стотици растителни видове по терасите й.
По отношение на проектирането всеки проект е предизвикателство, защото се стремим да залагаме нови материали и детайли в комбинации каквито не са изпълнявани досега. Затова и най-често срещаното затруднение в работата ни е проектирането на оригинални детайли, конструкции и монтажни схеми. За щастие имаме възможността да работим с подизпълнители, които приемат задачите от нас с много желание за експериментиране, прототипи и, разбира се, в крайна сметка отличен резултат.
Има ли достатъчно добре подготвен специалисти в областта на интериорния дизайн в България?
Ускоряването на развитието на определен сектор от икономиката води до появата на все по-добре подготвени кадри. В момента се изпълняват огромен брой обекти и много млади проектанти имат възможност да трупат опит. Друг е въпросът, че има и много некоректни изпълнители и студиа със съмнителни умения, които се възползват от момента и си предлагат услугите на доверчиви клиенти, привлечени от ниската цена.
Добрият специалист в нашия бранш е този, който познава добре практиката, не се страхува да си изцапа обувките с гипсокартон, следи ден по ден реализацията и носи отговорност за проекта до издаването му.
Технологичната революция през последните години помага ли за подобряването на ефективността на работата ви и по какъв начин?
Софтуерите за дизайн и проектиране не са претърпели особено големи промени през последните години, а технологичните решения за виртуална или добавена реалност все още не се доказват като ефективни средства за продажби и представяне на проекти в нашия бранш.
По отношение на ефективността на работата използваме системи за управление на проектите, чрез която следим графици, бюджети и седмични задачи. Отличната организация на дейностите и контролът на изпълнението са единствените съставки в рецептата за спазени крайни срокове, перфектен резултат и доволни клиенти.