Г-н Дойчев, как от строителен и хотелиерски бизнес се решихте на крачката да инвестирате толкова мащабно във фитнес сектора?
Често ние тук, в България, не успяваме да хванем вълната навреме за много неща и изоставаме с месеци, понякога и с години. Затова и за много хора изглеждаше странно и дори налудничаво решението ми да инвестирам в ниша, за която тогава даже не съществуваше търсене на пазара. В последните 10 години хелтливинг тенденцията в световен мащаб е възходящ тренд - все повече хора започнаха да обръщат внимание на това с какво се хранят и да осъзнават, че трябва да се грижат за тялото си, защото то няма вечно да е в перфектна форма и да им служи, ако го неглижират.
Когато създавах първия клуб, в началото беше много трудно. Учихме всичко в движение, но не предполагахме колко всъщност ще ни е труден процесът по образоване на хората за това какво е това „лайфстайл клуб“ и най-вече изобщо си нямахме идея колко усилия и време ще коства, за да променим масовата представа, а и да накараме хората да повярват, че фитнесът е начин на живот на всички активни хора.
Колкото до другите бизнеси, те продължават да се развиват паралелно, дори си помагат с „Пулс”, защото осигуряваме на клиентите достъп и преференции до всеки един друг обект от семейството на клуба ни. А от самия „Пулс” пък се роди още един успешен бизнес – първата в страната специализирана детокс и антистрес клиника, намираща се в нашия клубен хотел в Свети Влас.
Конкуренцията плаши ли Ви или Ви амбицира? Амбицира ме, разбира се. Но конкуренцията при нас е различна. Първо, поради причината, че при нас е застъпен принципът на клубното членство и ние много държим на него, а това прави разликата между нас и останалите толкова осезаема. Ние все пак сме и инвеститори - строим обектите и те са далеч по-мащабни и с големи спа центрове.
От друга страна, има компании в България, които се позиционират успешно чрез посланието „Ние имаме еди колко си стотин точки” и масово хората, които нямат опит и за които спортът не е от приоритетите в ежедневието им, се подлъгват по офертите, които им обясняват как срещу 40-50-60 лв. на месец могат да ползват тези стотици услуги и точки. А после, с разочарование, разбират, че зад тези така наречени точки се крият места, които не могат да им предоставят нещо, което да ги заинтригува, задоволи и най-вече задържи.
Така че не ме плаши - амбицира ме конкуренцията. Тя си сверява часовника по нас, не ние по нея. Можете да го забележите дори само от това колко много зали също въведоха принципа на членство, колко много пуснаха нашите групови занимания, как всяка рекламна кампания, която изкараме, рано или късно се копира или като послание или като стилистика.
- И все пак, какво е толкова различното във вашите обекти, освен клубното членство?
Да започнем от там, че всички наши обекти се помещават в сгради, собственост на холдинга ми, което е атестат за дългосрочно присъствие на пазара. Това са над 30 000 квадрата застроени спортни площи, в които инвестицията е много голяма.
Да преминем към това, че вече много добре знаем какво правим. Написали сме си домашното, както се казва. Ако сега имаше някой, който да ни даде да изчетем 10 тома как се прави този бизнес стъпка по стъпка, щях да си спестя толкова много пари, време и нерви. Сега вече имаме много опит, който ни дава съвсем друго самочувствие.
Всеки обект е много мислен, специално проектиран с предназначение за спортен клуб, със задълбочен професионален поглед над всеки детайл, независимо дали е силова, кардио, функционална зона, дали говорим за външни или вътрешни площи, за спа центрове, басейни или, ако щете - за съблекални и паркинги – всичко се планира, изчислява и следва стандарти, които да гарантират комфорта и приятния престой на членовете ни.
Всеки „Пулс” клуб носи свой характерен почерк откъм дизайнерски решения, но всички до един са оборудвани и обзаведени с последна генерация материали, настилки, уреди и аксесоари, които отговарят на най-високите стандарти в индустрията в цял свят.
Освен това, да не забравяме, че основният движещ фактор в сферата на услугите все още си остават човешкият. Успяхме да изградим екип от треньори, както и висококвалифицирани нутриционисти, рехабилитатори и спа терапевти. Те непрестанно повишават квалификацията си чрез обучения, които им осигуряваме в лицето на гурута, които водим от различни точки на света, за да предадат своето ноу-хау.
Доста технологии и услуги сте въвели първи на пазара, как преценявате кое ще работи и кое не? Визионер ли сте или имате правилните съветници?
Може би се интересувам много и това ми помага да имам не само нюх към правилното, интересното и потенциално печелившото, но и да си представя точно как изглежда, за да може с екипа ми да го създадем. Понякога не знам какъв е пътят да се случи, но имам в главата си крайната картина и с опитния ми екип обикновено я реализираме успешно.
Инвестирам непрестанно в маркетинг, технологии и дигитализация, защото това е бъдещето. За мен е много важно предлаганите услуги да са в крак с времето, по възможност и да го изпреварват минимум по нашите ширини. Текущо, например, работим над създаването на уникален софтуер, който ще направи удоволствието от преживяването в клубовете много по-голямо.
Мениджърите на различните отдели често правят работни пътувания с цел да следим изкъсо най-добрите клубове в света, за да черпим информация от кухнята – техните бази, иновации, организация, услуги, кампании. Всичко ме интересува до най-малък детайл, за да го прекарам през ума си, да го синхронизираме с мисленето на българския потребител и да генерираме хитов продукт или услуга. Поради същата причина посещаваме ежегодно всички големи фитнес изложения в какви ли не точки на света – Европа, САЩ, Китай- и това неминуемо гарантира да сме винаги в час с най-актуалното.
Колко хора сте запалили по хелтливинг културата? Какъв тип са?
Понастоящем постоянните активни клубните членове на „Пулс” са много, но нашите амбиции са за много повече. Наши целеви клиенти са мъже и жени, на възраст от 20 до 55 години, които осъзнават (осъзнаването става често с наша помощ) нуждата от това да се грижат за себе си – огромна част от тях идват,защото искат да подобрят външния вид, а от там респективно и самочувствието си, доста хора, за да преборят здравословен проблем, още повече да изпуснат парата след тежък работен ден или да се социализират с други клубни членове.
Не знам как ще ви прозвучи, но „Пулс” е реалната социална мрежа. Когато започнеш да живееш предимно в телефона и компютъра си, присъединяването към „Пулс” ти идва като глътка свеж въздух – живи хора, много, различни, които споделят преживяване с теб, които те поздравяват, усмихват ти се, имате общи треньори, общи танци, ходите на спортни кампове заедно, на клубни партита, на семинари, на дегустации, на организирани походи в планината, прекарвате безценно време на живи срещи, което, колкото и клиширано да звучи, технологиите ни отнемат успешно. Нашите клубове са аналогът на кафенетата и дискотеките, само че тук социализирането е някак си по-естествено, спонтанно и неангажиращо.
Може би е редно да кажа, че нашите клубове не таргетират само професионални спортисти, тъй като те, познавайки грижата за себе си като начин на живот, рано или късно избират най-доброто от предлаганото на пазара и стават клубни членове.
Определено не сме подходящо място само за бодибилдъри и културисти. Насочени сме не само към хората, които знаят какво е фитнес, но и към тези, които нямат възможност да се движат особено, защото са твърде заети с работа, семейство и всякакъв род ангажименти. Ние им показваме, че могат не само да изглеждат, но и да се чувстват в пъти по-добре, ако посветят час от времето си няколко пъти седмично на себе си. Това са обикновените хора, които работят в корпоративна среда или за себе си и са достатъчно интелигентни, за да осъзнаят, че като се грижат за тялото си, то ще им се отблагодари. Ще се чувстват много по-добре.
Имате маркетингов подход, който може да се определи по-скоро като агресивен. Това ли е печелившата стратегия за привличане на клиенти?
Често сме смели и провокативни в кампаниите си, използваме голяма наситеност и това всъщност ни доведе до момента, в който българинът започна да осъзнава, че фитнесът е за всеки. За съжаление в София спортуват едва 5-7% от населението на целия град. Но съм сигурен, че с наша помощ този дял ще се увеличава.
Мислите ли да стартирате франчайз?
Имаме не едно и две запитвания за франчайз, но за да реализираме такъв трябва много обстойно да сме проверили възможностите и нагласите на франчайзополучателите да се придържат 100% към нашата политика. В силно развитите страни веригите, които си заслужава да коментираме, работят в 90% от случаите на този принцип, така че това е един от следващите ни ходове за експанзия. Засега сме се съсредоточили към пълно покритие на София, излизане в още няколко големи града и в няколко точки на Балканите. Обектите ни се откриват един по един, поетапно. В рамките на следващия месец ще открием първия „Пулс” клуб в мол – в Ring Mall, няколко месеца по-късно ще открием внушителен обект в Младост до Бизнес Парка. В проект на реализация са и още два клуба, за които ще си запазя правото да ви разкажа малко по-натам. За финал – типично по български, да завършим с нещо малко негативно. Какво спъва подобен бизнес като вашия. И, разбира се, какво си пожелавате да се промени?
Много неща го спъват, като всеки бизнес. Няма да задълбаваме в тази посока, но се надявам да ме разберете правилно, какво ви казвам с това, какво си пожелавам да се промени – иска ми се политиците вече да прозрат, че физическото здраве на населението пряко касае просперитета на държавата и да започнат да правят постъпки в посока да осигурят възможност на всеки човек да се грижи за себе си.
А хората, от своя страна, да си отворят очите за това, че в този живот имат това едничко тяло и този ум и ако те не си обръщат внимание, друг не може да го направи вместо тях. Стресът е бичът на нашето поколение, а „Пулс” е антистрес хапчето, от което всеки един от нас има нужда.