Paradise Center и Serdika Center са донесли на собственика си - южноафриканския публичен фонд NEPI Rockcastle, приходи от наеми на стойност 29 млн. евро през 2018 г., а печалбата преди облагането с данъци възлиза но 45,2 млн. евро. Това става ясно от отчета на компанията за миналата година, публикуван на сайта й.
Двата търговски центъра се оценяват на 430 млн. евро, като оценката на Paradise е 263,6 млн. евро, а на Serdika – 166,5 млн. евро. Наемателите в тях са успели да повишат оборота си с 4,6%, показва отчетът на NEPI.
Средният наем на квадратен метър в Serdika Center е малко по-висок от този в Paradise – 21 евро спрямо 19,1 евро, а двата мола са почти напълно заети – 97,7% за Paradise и 99,3% за Serdika. Доходността от търговските площи в България достига 7,25%, а от офис частта към Serdika Center – 8%.
NEPI очаква през 2020 г. да отвори врати и новият й мол „Променада“ в Пловдив, който ще бъде с брутна отдаваема площ от 59 500 кв. м.
Печалбата на южноафриканския фонд през 2018 г. след облагането с данъци достига 221,8 млн. евро, като намалява значително спрямо 579,7 млн. евро година по-рано. Нетните приходи от наеми възлизат на 346 млн. евро като нарастват с 29,6% спрямо 267 млн. евро през 2017 г. Компанията ще разпредели печалба между акционерите от 52,86 евроцента на акция през 2018 г. Съотношението на дълга към собствения капитал е 33%, като остава под стратегическата цел на компанията от 35%.
Общата стойност на притежаваните от NEPI имоти достига 5,9 млрд. евро, като нараства с 20% спрямо края на 2017 г. Миналата година те са били посетени от общо 307 млн. души, а свободните площи в тях към декември 2018 г. са само 2,8%.
България заема четвърто място в портфейла от имоти на NEPI в Централна и Източна Европа с дял от 9%, колкото има и Словакия. На първо място е Румъния с дял от 36%, следвана от Полша с 24% и Унгария с 10%.
През 2018 г. южноафриканският фонд е придобил имоти за 594 млн. евро и е инвестирал 260 млн. евро в земя и разширения или преустройство. Общата брутна отдаваема площ на обектите й е нараснала с 278 хил. кв. м. Компанията е навлязла и на нов пазар в Литва с придобиването на търговския център Ozas във Вилнюс, с което присъствието й в региона се е разширило до девет страни.