Високото качество на строителство и добрата локация мотивират купувачите да сключат сделка на цена, по-висока от предварително определения за това бюджет. Над 70% от хората, планиращи да купят ново строителство, са готови да платят повече, ако тези два фактора отговарят на изискванията им. Това сочи проучването на строително-инвестиционната компания BLD, проведено сред заинтересованите от новопостроени сгради потребители.
Според изследването на компанията наличието на съществуващо вече паркомясто или гараж е друго важно предимство и повод за надплащане за около 45% от запитаните. В случай, че няма прилежащ подобен обект към имота, 39% от хората декларират намерението и да купят гараж отделно, а 59% - да потърсят паркомясто за покупка. Друга отчетлива тенденция сред купувачите на ново строителство е свързана с разпределението на помещенията и площта на желания имот.
Тристайните жилища остават най-популярни сред клиентите, а втората позиция в предпочитанията им заемат двустайните апартаменти. Според данните на компанията, желаещите да сключат сделка за двустаен или тристаен имот формират общо над 90% от всички. По-големите, както и едностайните жилища, рядко представляват интерес за масовия купувач и са резултат по-скоро от индивидуални нужди. В същото време проучването на BLD сочи, че над 20% от възнамеряващите да купят нов дом биха искали повече стаи от тези, които обитават в момента, но не и по-голяма квадратура.
„Купувачите търсят функционалността, която им позволява по-големият брой помещения и са склонни на компромис с големината на отделните стаи. Много хора, живеещи в двустайни жилища, купуват тристайни, но със същата или близка квадратура. По този начин те получават удобството, което търсят, без да надскачат бюджета си или да се ангажират с по-сериозната поддръжка, която изисква голямата площ”, казва Александра Тодорова, маркетинг мениджър на BLD Тодорова.
Все по-устойчива става и тенденцията хората да държат на помощни помещения и място за автомобила си – гараж или паркомясто, мокро или складово помещения задължително присъстват в желанията на купувачите.
Жилище за собствени нужди – основен мотив на купувачите
Водещият мотив за покупка за преобладаващата част от запитаните е да се сдобият със собствено жилище. Промяна в семейния статус или желание за подобряване на качеството на живот чрез покупка на по-ново или по-голямо жилище също е сред факторите, които подпомагат решението за сделка. Въпреки това едва 20% от тези купувачи възнамеряват да продадат стария си апартамент, посочва се още в проучването.
Инвестиция на средствата вместо съхранението им в банка е мотив за около 15% от запитаните. Такъв е и делът на желаещите да се преместят в по-хубав квартал. Смяната на района се оказва безпроблемна за повечето купувачи, стига да намерят имот, който да отговаря на изискванията им.
„Едва 37% от хората предпочитат да останат в квартала, в който живеят, като от тях непреклонни са едва 9%”, казва Александра Тодорова. „За повечето от тези хора водещ е навикът, близостта до близки и роднини, както и до работното място. По-голямата част от запитаните обаче нямат против да заменят настоящите си район срещу по-престижен и комуникативен или срещу по-зелен и спокоен”, допълва тя.