Намирането на качествени служители е един от сериозните проблеми пред фасилити мениджмънт (ФМ) компаниите, а законодателната рамка създава проблеми в отношенията с клиентите, особено в жилищната част. Това стана ясно при представянето на изследване сред компании от сектора, проведено в периода май-юли 2018 г., от арх. Валери Левиев, член на УС на Българската фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА) и ръководител на работната група по проекта.
Жилищните, индустриалните и офис сградите имат най-голям дял сред сключените договори за предоставяне на фасилити услуги. Обслужваните офис сгради, макар и не най-многобройни като клиенти, представляват най-голяма площ (средно близо 176 хил. кв. м), докато жилищните са около 15,2%.
За компаниите възложители от най-голямо значение са цената, спазването на предварително дефинираните срокове, бързината на изпълнение на поръчката и качеството. Като цяло предлаганите ФМ услуги от компаниите отговарят и на търсенето в бранша като в топ три попадат поддръжка на сградни инсталации (80%), сградна поддръжка (60%) и почистване (56,7%).
Като нова тенденция изпъква предлагането на услугата „Управление на пространството”, която е от съществено значение за ефективността на сградата и за нейните наематели. В не малка част от случаите за тази услуга се ползват професионални компании.
Услугите, които най-често ФМ компаниите предлагат със собствени фирмени ресурси и персонал, са пропърти мениджмънт, рецепция и сградна поддръжка, а подизпълнители ползват за дейности като охрана и безопасност, кетъринг, IT поддръжка, почистване и снегопочистване.
В съотношение превантивни към реактивни дейности, предоставяни от компаниите, с малко доминират превантивните – 52% към 48%.
Над половината от респондентите – 56,7%, посочват, че сключват договор за ползване на ФМ услуги след започване на експлоатация на сградата. В същото време значителна ефективност и оптимизиране на разходите при експлоатацията на сградата би настъпила, ако ФМ компаниите влязат в ролята на консултант преди или поне по време на строителството.
Според арх. Левиев перспективите за развитие на фасилити мениджмънта в България са добри, тъй като се строят много сгради, съществува динамика и голямо търсене за наемане на офис сгради, което засилва интереса към професионални услуги.
Димитър Георгиев, член на Управителния съвет на БГФМА, съобщи, че в последно време има обръщане на тенденцията. „Преди ние бяхме активната страна за убеждаването на инвеститорите в необходимостта от фасилити мениджмънт, а сега сме търсената от инвеститорите страна“, посочи той. Българските инвеститори, които търсят фасилити мениджмънт услуги, са доминиращи.