С подготвяни промени в нормативна уредба се цели за първокласни, второкласни и третокласни пътища, както и магистрали да се завишат гаранционните срокове. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Тя допълни, че основен приоритет ще бъде качеството на строителството. Министърът коментира това пред журналисти след участието си в дискусионен форум "Строителството през 2019 г. - перспективи и предизвикателства", предаде БТА.
Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов коментира пред журналисти, че се предлага средно между две и три години да е увеличението на гаранционните срокове на отделните видове строежи. Предложенията за промяна в ресорната наредбата за гаранционните срокове се отнасят както за ново строителство, така и за реконструкция и рехабилитация.
В пътната инфраструктура не може да се заложи по-голям гаранционен срок от експлоатационния на даден материал, изтъкна Глосов. Например - износващият слой на асфалтовата настилка (последните 4 сантиметра), има между 6 и 8 години експлоатационен срок. Няма как да сложиш гаранционен срок от десет години, допълни Глосов.
На същия форум вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че от началото на следващата година цялото възлагане на обществени поръчки ще става по електронен път.
Той отправи призив не толкова към бизнеса, колкото към възложителите „да възлагат умно“, за което законът дава възможност. Това според вицепремиера означава, че, когато се възлага ремонт, трябва да се има предвид не само цената, а да се мисли в перспектива от няколко години за това какви ще са разходите за експлоатация и поддръжка. По думите на вицепремиера най-малодушният подход е възлагане на най-ниска цена. Този подход е сигурен, но добавената стойност от него е относително ниска, добави Томислав Дончев.
Петя Аврамова прогнозира, че се очаква строителството да бъде един от моторите на икономически растеж през 2019 г., защото ще се запазят добрите темпове на развитие в секторите "изграждане на жилища" и "инфраструктура". 2019 г. ще е ключова и за пътното строителство, каза министърът и изтъкна, че водещ приоритет остава безопасността на пътната инфраструктура.