Пазарът на офис площи в България е концентриран в София, а офис пазарът във вторичните градове като Пловдив, Варна и Бургас не е толкова развит. Това каза Станимира Пашова, мениджър офис площи в консултантската компания Cushman&Wakefield Forton, по време на годишната конференция „Инвестиции и строителство на офис сгради“, организирана от Градът Медиа Груп.
По концентрация на офис пространство на човек от населението София се нарежда до другите столици в Централна и Източна Европа. „Считаме, че ако положим усилия, открием наематели и инвеститори и имаме подкрепата на местните власти, офис площите във вторичните градове могат да се доразвият и да допринесат за развитието на офис пазара в България като цяло“, допълни Пашова.
Тя посочи, че един от важните фактори, които трябва да се вземат предвид при развиването на офис площите във вторичните градове, е дали те разполагат с достатъчно кадри с добри умения. Сред слабостите на тези градове Пашова посочи недобрата свързаност, но според нея местните власти вече осъзнават големия им потенциал и нещата започват да се подобряват.
Михал Муц, изпълнителен директор на Ceres Management Services, сподели полския опит в развиването на офис пространствата в столицата Варшава и във вторичните градове. Той призна, че властите в полската столица са допуснали много грешки, в резултат на което се е създал неправилен микс между жилищни зони и офис сгради.
„Една част от града беше фокусирана само върху офисите и тя полуофициално беше известна като "Мордор" (бел. ред - Страната на Сянката, описана в творбата на Дж. Р. Р. Толкин "Властелинът на пръстените") – 200 хил. обитатели, които отиваха да работят там, а след 18 ч. районът опустяваше“, сподели той.
Сега обаче нещата са започнали да се променят благодарение на два фактора. На първо място властите във Варшава са започнали да развиват правилната инфраструктура като пътища и подземни комуникации. От друга страна старите офиси на над 15 години, които вече не са достатъчно модерни, са започнали да се преобразуват в жилищни сгради.
Муц посочи, че във вторичните градове в Полша и Чехия са допуснати много по-малко грешки и те разполагат с по-добри офиси, изграждани в историческата част на градовете, които имат и други функции. „Основната промяна за микса на офисите бяха дестките градини и това активизира жените да се връщат бързо на работа след раждането, тъй като за тях е важно детето им да бъде в детска градина, която е близо до офиса“, посочи Муц.
Станимира Пашова коментира, че в момента в София има интерес към стари сгради, които се преустройват в офиси, и даде за пример ЦУМ и преустройството на хотел „Плиска“ в офис сграда. „Това е ниша с голямо търсене“, посочи Пашова.
Участниците се обединиха около идеята, че собствениците на офис сгради трябва да проявяват гъвкавост и да търсят креативни решения, за да отговорят на специфичните изисквания на младото поколение наематели. Локацията, устойчивостта и свързаността също остават важни фактори за привлекателността на офис пространствата.